Ber om å få slippe å leie inn skip

Havila Kystruten ber om å få slippe å leie inn erstatningsfartøyer til ruten Bergen-Kirkenes-Bergen fra årsskiftet.

FORSINKET FRA VERFTET: De to første av de nye skipene til Havila Kystruten skal ifølge selskapet være klare i løpet av første kvartal 2021.  Illustrasjon: Havila Kystruten
Reiseliv

Selskapets adm. direktør Arild Myrvoll sier coronapandemien og reiserestriksjoner gjør at det er behov for færre skip i kystruten mellom Kirkenes og Bergen fra årsskiftet.

Han mener det ikke er nødvendig med erstatningsskip for Havila Kystruten. Selskapet, som eies av Per Sævik-familien i Fosnavåg, har anmodet Samferdselsdepartementet om aksept for ikke å sette inn erstatningsfartøyer.

Dette er selskapet i utgangspunktet avtalemessig forpliktet til å gjøre hvis det oppstår forsinkelser med nybyggene, noe det nå har gjort.

– Så lenge coronaen herjer og det er strenge reiserestriksjoner gjør markedssituasjonen at det ikke er behov for full trafikk på kystruten.

– Vi har derfor bedt Samferdselsdepartementet om en avklaring rundt hva som blir forventet, og også på om departementet mener det trengs erstatningsfartøyer, sier Myrvoll.

HÅPER Å UNNGÅ LEIEAVTALE: Arild Myrvoll er adm. direktør Havila Kystruten. Foto: Havila

Skal drive fire skip

Havila Kystruten har avtale med staten om å drive fire av de 11 skipene på kystruten mellom Bergen og Kirkenes fra 1. januar. De to første nybyggene blir imidlertid ikke klare før i løpet av vinteren. Myrvoll sier disse da skal tas til Norge og settes i trafikk så raskt som mulig.

Hvor lenge det vil gå før Havila Kystruten kan seile med flere skip er det svært vanskelig å si noe konkret om, mener han.

– Det kommer an på hvordan pandemien utvikler seg, når vi får vaksine og når folk får lov – og vil – reise igjen. Når det skjer skal vi være klare.

Myrvoll sier han godt forstår folks frustrasjon over at det er færre skip som betjener ruten.

– Men slik situasjonen er nå med så få reisende, er det dessverre ikke mulig å drive alle skipene. Vi forstår at det gjør det vanskelig for folk langs kysten, og ser frem til å komme i gang med drift og full kapasitet, sier han.

Kansellerte i Spania

Søsterskipene «Havila Castor» og «Havila Capella» ble sjøsatt ved byggeverftet Tersan i Tyrkia for halvannen måned siden.

De to andre skipene i serien skulle bygges i Spania, men det spanske verftet Barreras kansellerte kontrakten i fjor. Istedet er også dette oppdraget overlatt til Tersan.

Havila hadde forskuddsbetalt nær 400 millioner kroner som deloppgjør på skipene Spania. Disse pengene har Sævik-selskapet bedt om å få refundert, så langt uten hell.

havila kystruten
kystruten bergen-kirkenes
arild myrvoll
samferdselsdepartementet
Nyheter
Reiseliv