Auksjonerer bort hotellrom: Fått inn bud på 30 øre

Hotellrom auksjoneres bort til høystbydende. Nå er bransjen desperate, sier BI-professor.

HOTELLROM-AUKSJON: Mange hoteller gjør kreative grep for å få opp belegget fra rekordlave nivåer. På Amerikalinjen i Oslo auksjonerer de bort hotellrommene til de som betaler mest.  Foto: Amerikalinjen
Reiseliv

– Det svinger veldig hva folk er villig til å by. Det er alt fra 30 øre til litt over 2.000 kroner, sier hotelldirektør i Amerikalinjen i Oslo, Wilhelm Hartwig.

AUKSJONARIUS: Hotelldirektør i Amerikalinjen i Oslo, Wilhelm Hartwig. foto: Ivan Kverme

Denne uken valgte hotellet og åpne auksjon på flere rom. Hotellet er ikke alene om dumpe prisene, mens Norge er delvis stengt ned. Hotellrom tilbys til kontorbruk til 200-300 kroner, studenter kan bo på hotell i én måned, med frokost inkludert, til 8.500 kroner, tre-retters middag inkluderes flere steder, og de aller fleste hotell har en romrabatt på minst 20 prosent. 

– Dette er desperate forsøk på å få nok kunder, men det står respekt av at de forsøker. Hotellene står jo tomme, så noe må de gjøre for å få gjester, sier professor i markedsføring, Lars Erling Olsen, ved Handelshøyskolen BI. 

Hotelldirektøren forteller at hotellrom neppe vil gå til 30 øre stykket, og at bud også har gått over det som er normal pris.  

–Ja, du finner jo rom under 2.000 kroner på nettsidene våre, brorparten av budene er imidlertid mellom 1.000 og 2.000 kroner, sier Hartwig. 

Det er Superior-rom som auksjoneres bort og som vanligvis koster rundt 1.900 kroner.

Tomme rom 

I Petter Stordalens Nordic Choice har hotellbelegget i Oslo vært så lavt som under 10 prosent, fortalte konsernsjef Torgeir Sileth til Finansavisen i forrige uke. Ifølge Dagens Næringsliv sto 86 prosent av alle hotellrom i hovedstaden tomme mellom 9. og 16. november. 

Dette er desperate forsøk på å få nok kunder, men det står respekt av at de forsøker
Lars Olsen, BI

Amerikalinjen er så og si folketomt på hverdager, sier hotelldirektøren der.  

– I ukedagene er de aller fleste rommene tomme, mens helgene er helt ok, sier Hartwig.  

– Hvorfor holder dere åpnet hvis det ikke er gjester på hverdagene?

– Vi har valgt å holde restauranten vår åpen med frokost, lunsjservering og jazzbrunsj, og det gjør at vi har mer enn rombeinet å stå på. Hadde vi bare hatt rom, hadde det nok vært vanskelig å ha noe rasjonell drift, sier Hartwig. 

–Hvor mange ansatte er på jobb? 

– Nå er vi bare noen ledere igjen som gjør det meste, alt fra å servere frokost til å stå i resepsjonen. Rundt 50 ansatte er permitterte og vi er nå kun fem ledere på jobb, sier Hartwig. 

Desperasjon 

Omsetningen til hotellene skulle vært mange ganger så høy som den er i disse dager. Det er vanligvis høysesong med julebord, selskap og overnattinger. Nordic Choice uttalte til Finansavisen i forrige uke, at de har gått fra en total dagsomsetning på over 40 millioner til under 10 millioner. 

Dette tvinger frem stadig nye kampanjer, for å få noe belegg på hotellene som holder åpent. 

– Det er mye kreativ tenkning nå, og jeg skal ikke legge skjul på at vi også har diskutert ideer som er ganske «far out», men responsen vi nå har fått på auksjonene gir mersmak til å fortsette, sier Hartwig.

– Er dere desperate? 

– Jeg tenker at man har to valg, man kan stenge ned, eller sørge for å prøve å holde så mange vi kan i jobb. Da er det vår plikt å tenke nytt og kreativt, og prøve å få trafikk til huset, sier hotelldirektøren. 

– Hvordan vil du beskrive situasjonen nå?

– Det er jo en helt horribel situasjon. Det nytter ikke å sminke på dette, det er helt forferdelig. Det handler om arbeidsplasser, og hverdagen til folk som har blitt røsket helt bort, sier Hartwig. 

– Flere kampanjer

Lars Erling Olsen er professor i Markedsføring ved Handelshøyskolen BI og har blant annet forsket på forbrukeratferd. Han tror kampanjene kan fungere, selv om de ikke redder næringen på noen måte. 

– VENTER FLERE KAMPANJER: Lars Erik Olsen, professor i markedsføring ved BI. Foto: BI

– Dette er måter å finne nye inntektsmodeller og målgrupper på. Generelt er jo folk veldig lei situasjonen, og sitter hjemme og kjeder seg, så det kan godt være disse kampanjene får effekt. Folk er rett og slett er klare for hva som helst, så lenge det er variasjon, sier professoren. 

– Ser du for deg flere slike kampanjer? 

– Jeg tror de har prøvd det meste, men så lenge denne delvise nedstengningen varer, vil de nok prøve å finne på ting. Det kommer nok flere tilbud frem mot jul, sier Olsen.