<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Color Line-sjefen: – Alle inntekter blir borte

Color Line permitterer nye 500 ansatte. Nå står totalt 1.500 av fergeselskapets ansatte uten arbeid.

    Publisert 4. jan. 2021 kl. 15.40
    Oppdatert 4. jan. 2021 klokken 16.43
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 223 ord
    PERMITTERER: Color Line permitterer ytterligere 500. Foto: Norges Rederiforbund

    Color Line har besluttet å permittere ytterligere 500 ansatte etter at regjeringen innførte nye, strenge tiltak for å få bukt med smitten.

    Selskapet har besluttet å innstille de tre ukentlige seilingene mellom Oslo og Kiel med «Color Magic» inntil videre. Fra før er søsterfergen «Color Fantasy» tatt ut av trafikk på denne ruten. 

    – Alle inntekter borte

    – De nye, nasjonale smitteverntiltakene regjeringen innførte i dag 4. januar innebærer at selskapet må innstille dagens tilbud mellom Norge og Tyskland, sier konsernsjef Trond Kleivdal. 

    Med unntak av deler av cargo-virksomheten blir i realiteten alle inntekter borte som følge av innstilte skip. 

    Color Line ser seg dermed nødt til å varsle permitteringer av ytterligere nærmere 500 ansatte i tillegg til de rundt 1.000 som allerede er permittert.  

    «Permitteringene vil kunne bli opphevet på kort varsel når myndighetene igjen tillater passasjertrafikk mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland», heter det i en pressemelding fra rederiet mandag.

    Ren godsrute til Kiel-Oslo

    Godstransporten fra og til Norge blir ivaretatt med godsskipet «Color Carrier» mellom Oslo og Kiel og «SuperSpeed 1» og «SuperSpeed 2» mellom Kristiansand, Larvik og Hirtshals. 

    Ifølge Kleivdal er det etablert en god og konstruktiv dialog med fagforeningene for de ansatte ombord og med tillitsvalgte for ansatte i virksomheten på land. 

    Tidligere har konkurrenten Fjord Line innstilt sine daglige avganger Bergen/Stavanger–Hirtshals og Langesund–Hirtshals.

    For begge selskaper har det vært full stans i trafikken Sandefjord–Strömstad siden mars i fjor.