Corona-comeback for Hagen

Gjelden i Torstein Hagens Viking Cruises fikk konkursprising under coronakrakket. Nå er prisingen nesten helt tilbake på topp.

REPRISING: Cruisekongen Torstein Hagen har en rekke obligasjonslån som har fått en kraftig reprising etter coronakrakket. Det samme har trolig skjedd med aksjeverdiene i Viking Cruises. Foto: NTB
Reiseliv

Cruisekongen Torstein Hagen har fått laget hakkemat av sine verdier under coronapandemien, og i fjor høst nedjusterte Kapital hans formue fra 60 til 20 milliarder kroner, tilsvarende et fall på 67 prosent.

Siden Viking Cruises ikke er børsnotert får man ikke oppdaterte verdier fortløpende, men utviklingen kan følges tett gjennom obligasjonsmarkedet, der cruiserederiet har flere lån som handles. 

Før coronakrisen ble flere av lånene handlet til nivåer over og til dels betydelig over pålydende, før obligasjonskursene havarerte. Et usikret lån på 550 millioner dollar med en kupongrente på 5,875 prosent med forfall i 2027 ble på det laveste handlet til 53 prosent av pålydende. Flere av de andre lånene ble omsatt til under 50 prosent.

Kraftig verdihopp

Selv om det fortsatt er svarte natta i reiselivsbransjen har kursene på Viking Cruises-obligasjonene gjort et realt comeback. I skrivende stund omsettes overnevnte lån for 96 prosent av pålydende, og nesten samtlige andre lån prises tett opp mot pålydende.

Støtter man seg på utviklingen til obligasjonene, og aksjekursene til Royal Caribbean Cruises og Carnival Cruise Lines, har formuen til Hagen igjen gjort et kraftig byks.

Siden Kapitals liste ble publisert i fjor høst har Carnival Cruise Lines-aksjen doblet seg på New York-børsen, mens Royal Caribbean Cruises har lagt på seg over 50 prosent.

Det kan implisere at Hagen har økt sin aksjeformue med et sted mellom 10 og 20 milliarder kroner.

Fylte på kassa

Onsdag hadde Kapital et langt portrettintervju med Torstein Hagen, der han fortalte om tiden som forretningsmann.

«Vi er meget godt finansiert, og svært heldige som har to sterke finansielle aksjonærer. Forrige torsdag var en stor dag. Da fikk vi først inn 700 millioner dollar i et obligasjonslån, som var massivt overtegnet. Renten var god; 5,6 og 7 prosent. Det andre var at jeg ble vaksinert mot corona. Alt på samme dag. Det hele ble feiret ved å ta et glass rødvin med naboen i samme etasje her i Luzern», uttalte Hagen til tidsskriftet.

Lånet Hagen viser til er fordelt på to transjer og har en løpetid på åtte år med Wells Fargo som våpendrager. Ifølge S&P Global Market Intelligence skal provenyet gå til selskapsformål, samt å betale den gjenstående kontraktsprisen på cirka 285 millioner euro på fartøyet Viking Venus.

I BERGEN: Her er cruiseskipet Viking Star i Bergen tilbake i 2017. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Ble utvannet

Torstein Hagen er største aksjonær i Viking Cruises, som har verdens største elvecruiseflåte med 76 skip, og den nyeste flåten av seks havgående skip. Rederiet har dessuten elleve skip under bygging.

Som følge av coronakrisen hentet Viking Cruises også penger i obligasjonsmarkedet i mai i fjor. Da måtte rederiet betale hele 13 prosent rente for å hente 675 millioner dollar med pant i skipene.

Viking Cruises måtte også hente egenkapital i fjor høst, og da spyttet minoritetsaksjonærene TPG og CPP inn 500 millioner dollar, noe som vannet ut Torstein Hagens eierandel.

Må vente

Hagens Viking Cruises var det første rederiet som stanset seilinger den 11. mars i fjor. Nylig meldte bransjenettstedet Cruisehive at Viking Cruises er det andre rederiet som den seneste tiden har utvidet pausen i cruise frem til sommeren 2021. 

Tidligst kan Viking Cruises begynne å seile igjen den 31. mai. Grunnen er reiserestriksjoner som gjør det vanskelig å gjenoppta seilinger på en trygg måte. I mellomtiden blir skipene værende i såkalt varmt opplag.