Tidenes største enkeltinvestering – punget ut 2,2 mrd. for whiskyattraksjon
En ny turistattraksjon som promoterer skotsk whisky har åpnet i Edinburgh. Prislappen endte på 2,2 milliarder.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57384907.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dac124e01b31569de71a561d127d50a7800943fe7df56157726924630b3c57875)
Alkoholprodusenten Diageo har brukt store summer på å pusse opp whiskyattraksjonen i Johnnie Walker Princes Street.
Det har tatt fire og et halvt år å renovere eiendommen og utsmykke den med butikker, en whiskykjeller og to barer på taket.
Utbyggingen skal ha kostet 185 millioner pund – hele 2,2 milliarder kroner – og skal være Skottlands største enkeltinvestering i whisky noensinne.
– Dette er en stolt dag for alle involverte. I fjor feiret Johnnie Walker 200 år siden grunnleggeren John Walker åpnet dørene til sin lille butikk, og i dag representerer neste kapittel i historien, sier Ivan Menezes, konsernsjef i Diageo, til BBC.
Besøkende vil bli tatt med på en guidet tur i smaksopplevelse der de kan velge fra sjeldne whiskyer, fylle egne flasker og få dem personifisert. Med mer enn 800 smakskombinasjoner er det nok å ta av.
Billettene koster 25 pund – nær 300 kroner – pr. person og inkluderer en 90 minutter lang guidet tur og tre drinker med whisky er inkludert i prisen. Alternativer uten alkohol er også tilgjengelig.
I 2019 sto skotsk whiskyindustri for hele 2,2 millioner besøkende turister.
– Et eksepsjonelt tilskudd til Edinburghs turisme, sier Malcolm Roughead, adm. direktør i VisitScotland.