Nei, det er ingen innbruddsbølge i feriene

Ifølge politiet og IF, samt Sector Alarms samarbeidspartner, Tryg Forsikring, er det ingen innbruddsbølge i feriene. Det samsvarer dårlig med budskapet fra alarmselskapene. 

ADVARER: Dette er en av pressemeldingene Sector Alarm har sendt ut i forkant av ferier. Faksimile: Sector Alarm
Samfunn

«Statistikken lyver ikke: Ferietid øker risikoen for innbrudd», skriver Sector Alarm i én av mange pressemeldinger foran ferietider. Ifølge alarmselskapet er ferie «høysesong for innbrudd – informasjon som blant andre Tryg Forsikring har dokumentasjon på».

Norges største alarmselskap, Verisure, utnytter også ferietidene aktivt i sin markedsføring: «Slik forbereder du seg på innbruddsmåneden juli», skrev selskapet i juni. 

På samme tidspunkt i fjor publiserte Verisure pressemeldingen «Slik sikrer du deg mot innbrudd i sommer», der selskapet refererer til en undersøkelse utført av Norfakta Markedsanalyse på vegne av Verisure, som viser at én av to kjenner noen som har opplevd innbrudd i boligen sin.

«Det er viktig at nordmenn tar sikkerheten på alvor og forebygger innbrudd – spesielt i sommerferien», var Verisures sikkerhetsekspert Dagfinn Thorkildsens kommentar i pressemeldingen.

ADVARTE: Verisure bruker ferietidene aktivt i sin markedsføring: «Slik forbereder du seg på innbruddsmåneden juli», skrev selskapet i juni. Faksimile: Verisure

Ikke flere innbrudd i ferier

Finansavisen skrev onsdag at antall innbrudd har falt 90 prosent i Oslo, Asker og Bærum siden 80- og 90-tallet, og den samme tendensen ser man også nasjonalt. Samtidig selges det boligalarm som aldri før og en halv million husstander har installert boligalarm tilknyttet en alarmsentral.

Men tall fra Oslo-politiet viser at antall anmeldte innbrudd fordeler seg jevnt utover året, og det er ingen tegn til noen innbruddsbølge hverken i påsken, sommerferien eller i høstferien. Informasjonsdirektør i IF Forsikring, Jon Berge, kunne bekrefte dette:

– Nei, det er ingen økning i antall innbrudd i ferietidene. Innbrudd fordeler seg jevnt ut over året og spøkefullt kan man si at de innbruddstyvene som fortsatt finnes, også tar seg ferie, sa han.

Skal ta «en runde» med Sector Alarm

Men i markedsføringen har Sector Alarm lent seg på selskapets samarbeidspartner, Tryg Forsikring. I pressemeldingen med tittelen «Statistikken lyver ikke: Ferietid øker risikoen for innbrudd» mener selskapet at Tryg Forsikring har dokumentasjon på dette. På det svarer kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring dette:

– Vi har ingen dokumentasjon på at antall innbrudd går opp i ferier, men vi vet at vår samarbeidspartner Sector har gjort seg slike erfaringer. Vi anbefaler boligalarm som et forebyggende tiltak, fordi alarm også varsler om brann og kan varsle om skadelig fuktighet, sier Irgens, og legger til:

– Vi skal ta en runde med Sector Alarm og sørge for at det ikke kommer ut påstander i vår eller deres markedskommunikasjon som kan virke misvisende.

INGEN INNBRUDDSBØLGER: Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring. Foto: Tryg

Viser nå til egne erfaringer

Når Finansavisen konfronterer Sector Alarm med uttalelsene fra Tryg Forsikring, satt opp mot selskapets egne påstander i markedsføringen, samt en påstand om villedende markedsføring, unngår selskapet konfrontasjonen og skriver at deres egne erfaringer tyder på at sannsynligheten for innbrudd øker når husene står tomme, uten å ha noen tall å vise til. 

Onsdag uttalte kommunikasjonssjef Sissel Eckblad at Sector Alarm «nesten ikke har innbruddsstatistikk fordi det er svært få av våre kunder som opplever innbrudd. Vi må støtte oss på det politiet sier».

Verisure vil ikke vise egen statistikk 

I Verisures pressemelding «Slik forbereder du deg på innbruddsmåneden juli», viste alarmselskapet til egne tall som viste at juli i fjor var den verste innbruddsmåneden på over åtte år. 

Glenn Stødal, PR-ansvarlig i Verisure Foto: Verisure

Finansavisen har bedt om innsyn i Verisures innbruddsstatistikk, noe selskapet avviser. Når Finansavisen konfronterer selskapet med politiets og forsikringsselskapenes innbruddstatistikk, svarer PR-ansvarlig Glenn Stødal i Verisure dette: 

«Nå er det få av våre kunder som opplever innbrudd, men vår erfaring er at det større risiko for innbrudd når en bolig står tom enn når det er personer til stede. Ferieperioder, som jul og sommer, er typiske eksempel på perioder der en bolig kan stå ubebodd i lengre perioder. Vår erfaring er også at folk generelt er flinke til å ta ekstra forholdsregler før de reiser bort, slik som våre råd om å få naboen til å sjekke innom en gang i blant, rydde unna synlige verdigjenstander og låse fast stigen».

I strid med markedsføringsloven?

På generelt grunnlag skriver juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet at «alle påstander om faktiske forhold som brukes som ledd i markedsføringen av varer og tjenester må være korrekte. Hvis ikke, vil markedsføringen lett være villedende og i strid med markedsføringsloven. Markedsføring som er «pakket inn» i artikler på egne nettsider eller i nyhetsmeldinger fra en næringsdrivende vil også være omfattet av dette kravet», og legger til:

«Hvorvidt markedsføringen til alarmselskapene er noe vi vil se nærmere på, må vi vurdere».