Klaveness Combination Carriers' nyeste skip rett på jobb

NYTT SKIP PÅ VANNET: Lasse Kristoffersen er styreleder i Klaveness Combination Carriers, som nå har fått levert nok et Cleanbu-kombinasjonsskip fra Kina. Foto: Foto: Eivind Yggeseth

Umiddelbart etter levering er Klaveness' nyeste kombinasjonsskip klart for sitt første oppdrag.

Klaveness Combination Carriers (KCC) har tatt levering av sin tredje såkalte Cleanbu, en ny type kombinasjonsskip som kan veksle mellom å frakte våte og tørre laster.

Det rapporterer det Oslo Axess-noterte rederiet i en børsmelding fredag.

«MV Barramundi» er det 3. av en serie på 8 Cleanbu-kombinasjonsskip som skal leveres fra New Yangzi Shipyard i Kina perioden 2019-2021. I tillegg har rederiet opsjoner på ytterligere fire skip med levering i 2021 og 2022.

Prisen er tidligere oppgitt til 46,5 millioner kroner per skute.

Rett på jobb

KCC opplyser at «MV Barramundi» allerede er klar for sitt første oppdrag som innebærer å frakte en last med kaustisk soda fra det fjerne østen til Australia, og deretter Alumina fra Australia til Midtøsten.

Det Oslo-baserte rederiet inngikk i april en CoA-kontrakt (Contract of Affreightment) med en av Australias fremste importører og distributører av rene petroleumsprodukter (CPP) for Cleanbu-flåten.

Avtalen ble betegnet som en milepæl og dekker flere frakter over en periode på inntil ett år. Oppstart var i 2. kvartal.

Lavere utslipp

Etter at «MV Barramundi» er levert, består flåten av totalt 12 kombinasjonsskip. 3 av disse er dermed Cleanbu-skip som ifølge rederiet har inntil 40 prosent lavere CO2-utslipp per tonnmil med transportert frakt, sammenlignet med standard skip.

KCC ledes av Engebret Dahm og ble notert på Oslo Axess i mai. I den forbindelse ble det hentet 350 millioner kroner gjennom utstedelse av nye aksjer til kurs 47,50 kroner.

Fredag formiddag ble aksjen omsatt for 42 kroner, etter en oppgang på vel 5 prosent den seneste måneden. Det priser rederiet til drøyt 2 milliarder kroner.