<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vil redusere CO2-utslippene mer enn alle Teslaene i Norge

Teekay jakter 1,4 milliarder til fire nye tankskip som vil redusere CO2-utslippene med mer enn alle Teslaene i Norge. Til sammen. 

Publisert 1. okt. 2019 kl. 18.51
Oppdatert 1. okt. 2019 klokken 18.55
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 299 ord
GAME CHANGER: Teekay får snart levert fire bøyelastere som reduserer CO2-utslippene mer enn alle Teslaene i Norge til sammen. Skipene på bildet er av en eldre utgave.  Foto: Teekay

Mandag annonserte Teekay Shuttle Tankers planer om å hente inntil 150 millioner dollar, eller nær 1,4 milliarder kroner, gjennom utstedelsen av et nytt, grønt obligasjonslån. 

Nettoprovenyet fra det 5-årige senior, usikrede lånet skal benyttes til refinansiering av gjeld knyttet til fire nye LNG-drevne Suezmax DP2 bøyelastere med levering i sent 2019 og 2020.

De nye bøyelasterne vil kunne drive både på flytende naturgass (LNG), samt en miks av LNG og såkalte flyktige organiske forbindelser (VOC). 

Videre har de såkalte «E-Shuttle»-fartøyene batteripakker for en mer fleksibel kraftdistribusjon, og vil kunne redusere CO2-utslippene med rundt 50 prosent. Drivstofforbruket skal være 22 prosent lavere enn hos vanlige bøyelastere.

«Game changer»

 Advokatfirmaet SANDS omtalte i april fartøyene som de mest miljøvennlige bøyelasterne noensinne bygget. 

Teekey mener bøyelasterne er en «game changer» for den maritime industrien, og i en investorpresentasjon publisert tirsdag gjør selskapet et poeng av hvor miljøvennlige de faktisk er med en sammenligning kanskje spesielt myntet på norske investorer. 

Fire «E-Shuttle»-fartøyer bidrar ifølge Teekay til en reduksjon i CO2-utslippene tilsvarende 60.000 Teslaer, eller mer enn alle Teslaene i Norge til sammen.

Etter at det siden årsskiftet er registrert nær 17.000 nye Teslaer her til lands, er det registrert totalt mer enn 47.000 fra den amerikanske elbilprodusenten i Norge.  

På hvert skip er det investert mer enn 30 millioner dollar i initiativ som skal redusere utslipp. 

«Vår ambisiøse investering og bærekraftsagenda har potensial til å akselerere den nødvendige overgangen også i den bredere shippingindustrien», heter det i presentasjonen.

Leies ut til Equinor

Fartøyene, som allerede er prisbelønnet, skal inn på timecharter-kontrakter med Equinor, eller inngå i selskapets portefølje av bøyelastere som leies ut på CoA-kontrakter (Contracts of Affreightment) i Nordsjøen.

Meglerhusene Danske Bank, DNB Markets, Nordea og SEB er hyret inn til å arrangere møter i Bergen, Oslo, Helsinki og Stockholm for å få investorer til å tegne seg i det grønne lånet.

Møtene starter onsdag 2. oktober.