Sanksjoner rammer Teekay på godt og vondt

En del av det enorme Teekay-konsernet nyter svært godt av nye USA-sanksjoner, mens en annen del rammes knallhardt. 

MOTSTRIDENDE EFFEKTER: Teekay-konsernet påvirkes både positivt og negativt etter nye USA-sanksjoner.  Foto: AFP PHOTO/TEEKAY SHIPPING CORPORATION
Shipping

Det kanadiske rederikonsernet Teekay, som ble grunnlagt av den danske skipsmegleren Torben Karlshøj i 1973, opplever både medvind og motvind etter at USA i forrige uke innførte sanksjoner mot aktører landet hevder har handlet med iransk olje.

Motvinden skyldes at sanksjonene blant annet er rettet mot to datterselskaper av kinesiske Cosco, inkludert Cosco Shipping Tanker (Dalian), som eier 50 prosent av China LNG Shipping (CLNG), som igjen eier 50 prosent av Teekay LNGs Yamal LNG joint venture.

CLNG er klassifisert som svartelistet ettersom det er et datterselskap av et sanksjonert selskap og eies med minst 50 prosent. 

Av samme grunn rammes Yamal LNG, som har en flåte på seks ARC 7 LNG-skip. 

Fire av de isklassede skipene til joint venturet er i drift i Russland der de frakter flytende naturgass (LNG) fra Novateks produksjonsanlegg Yamal LNG. Det femte er ifølge Reuters på vei fra verftet i Korea, mens det siste gjennomgår sjøprøver. 

Avlyste investordag

Teekay skulle egentlig avholdt sin årlige investordag på Grand Hyatt på Manhattan onsdag. På grunn av sanksjonene som altså har truffet deres LNG joint venture, er dette utsatt på ubestemt tid.

Teekay LNG har tre obligasjonslån med et samlet utestående beløp på rett over tre milliarder kroner notert på Oslo Børs. 

I en oppdatering til børsen opplyses det at CLNG jobber aktivt med å finne en snarlig løsning.

«For å være helt klar, Teekay-gruppen har ikke og vil ikke handle med Iran og vil heller ikke handle i strid med eventuelle handelssanksjoner», heter det.

Aksjekursen til Teekay LNG har på få dager falt 14 prosent på børsen i USA.

Raterally i tank

Selv om sanksjonene åpenbart har rammet deler av Teekay-gruppen negativt, har de også ført til svært god stemning i andre deler av konsernet, nærmere bestemt i Teekay Tankers.

Som Finansavisen skrev tirsdag har sanksjonene bidratt til å sende tankratene på tvers av alle segmenter og ruter rett til værs ettersom tilbudet av skip har falt kraftig.

På enkelte ruter innkasserer råoljetankskipene av typen aframax opp mot 60.000 dollar dagen, og skip i suezmaxklassen over 40.000 dollar. De store VLCC-ene (Very Large Crude Carrier) tjener rundt 65.000 dollar per dag på «benchmark»-ruten fra Midtøsten til Kina – det høyeste på tre år, ifølge Clarksons Platou. Fra USA til Kina er det sluttet VLCC-er til over 82.000 dollar dagen.

Teekay Tankers er en betydelig spiller i segmentet for mellomstore råoljetankskip, og nyter derfor svært godt av ratehoppet. Inkludert innleide skip, består flåten av 30 suezmaxer, 18 aframaxer, og én VLCC. I tillegg eier rederiet ni LR2 produkttankskip.

Det sterke råoljetankmarkedet har også smittet over på produkttankerne ettersom flere blir satt inn i råoljetraden. For LR2-skip av typen Teekay eier, tilsvarer ratene på nær 23.000 dollar en opptur på 16 prosent på én uke og nesten 40 prosent den seneste måneden.

Teekay Tankers’ aksjekurs har steget nær 30 prosent siden starten av september.

teekay
teekay lng
teekay tankers
kina
sanksjoner
russland
lng
iran
tankrater
Nyheter
Shipping
Børs