Fredriksens mann er bull: – Etter flere magre år ligger alt til rette
Pilene peker oppover. Kraftig oppover.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F50938252.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D9c6076e76b332425c7e5ae5627c5c0dd259bc492d0c15c36a80a41396cfee046)
Tankratene har fått seg et kraftig oppsving, og tidligere i dag omtalte vi en svært optimistisk analyse fra Pareto.
Nordic American Tankers-sjef Herbjørn Hansson er i ekstase, og hans likesinnede i det John Fredriksen-dominerte Frontline – Robert Hvide Macleod – deler optimismen.
– Hvor 2020 lander er naturligvis vanskelig å tallfeste, men vi har lenge sagt at IMO 2020 er en «game changer», samt at flåteveksten vil avta i 2020, noe som vil føre til økt volatilitet og sterkere markeder i en god stund fremover, sier han til TDN Direkt.
Macleod peker overfor nyhetsbyrået på flere årsaker til utviklingen, deriblant høyere oljeeksport fra USA, høyere raffineringsaktivitet i Asia og droneangrepene på saudi-arabiske oljeinstallasjoner. Resultatet har blitt lengre seilingsdistanser.
95.000 dollar dagen
Clarksons Platou noterte fredag en gjennomsnittlig inntjening for VLCC-er på 80.000 dollar per dag, der strekningen USA-fjerne Østen/Persiabukta drar opp med rater på 95.000 dollar per dag.
Meglerhuset skriver ifølge TDN Direkt at dette tilsvarer 62 prosent oppgang i VLCC-ratene bare den siste uken.
– Etter flere magre år ligger alt til rette for god inntjening, drevet av et sterkt marked og Frontlines lave cash break even-nivåer, sier Macleod til nyhetsbyrået.
Frontline stiger 8,8 prosent til 99,95 kroner på Oslo Børs mandag ettermiddag.