Monaco-lunsjer har gitt 400 millioner

– Jeg hadde massevis av lunsjer med shippingvenner i Monaco. Ikke en eneste brydde seg om miljøkravene, sier Arne Fredly, som har sluttet sitt første skip til kjemperate.

SPÅDDE RIKTIG: - I et godt marked vil alle skip tjene godt, men det er i et dårlig marked at vi har en stor fordel med nye skip, sier Arne Fredly, som har truffet perfekt i debuten som skipsreder. Foto: Iván Kverme
Shipping

Shippingselskapet Hunter fosser i været på Oslo Børs, og er blitt et eventyr for investor Arne Fredly. Hans første tankskip, Hunter Atla, er nå sluttet til skyhøye 75–80.000 dollar pr. dag og innen utgangen av måneden kommer to nye skip.

I går steg Hunter nye 10 prosent på Oslo Børs, og hovedeier Arne Fredly har nå aksjer for 820 millioner kroner, hvorav 400 millioner kroner er ren gevinst.

– Det ser veldig bra ut, men hvis Hunter skulle prises som Frontline, ville kursen stått i 8 kroner, selv om jeg vet at Frontline er tankmarkedets eneste blue-chips-aksje, sier Fredly.

Gårsdagens kursbyks bragte Hunter over 4,50 – en oppgang på 40 prosent på mindre enn en måned. Grunnlaget la Fredly for to år siden i en lang rekke shippinglunsjer i Monaco der han diskuterte effekten av de nye miljøkravene IMO220.

Den viktigste analyse gjorde jeg med oljeanalytiker Torbjørn Kjus. I november 2017 fant vi ut at IMO2020 faktisk ville skje.
Arne Fredly

Lette etter shipping-aksjer

– Det er en stor shippinghub i Monaco. Jeg hadde massevis av lunsjer med shippingfolk i Monaco – skipsredere, skipsmeglere og venner jeg har innen shipping. Ikke en eneste brydde seg om miljøkravene, sier Fredly.

– Alle shippingvennene blåste av IMO-kravene, og sa de ville bli utsatt, at det ville komme unntak og at det ville kommet annet drivstoff. Men jeg sjekket grundig, og så mange røde flagg.

HAR FÅTT SLUTNING: Hunter Atla forlater Daewoo-verftet og har debutert med en rate på 75.000 til 80.000 dollar dagen. Foto: Daewoo

– Den viktigste analyse gjorde jeg med oljeanalytiker Torbjørn Kjus. I november 2017 fant vi ut at IMO2020 faktisk ville skje.

– Da begynte jeg å investerte i en «fuelspread» der jeg shortet tungolje og kjøpte diesel basert på tankegangen bak IMO-kravene.

Jeg å lete i markedet for å kjøpe aksjer i selskaper som hadde tenkt likt som meg. Det fant jeg ikke, og da fant jeg ut at jeg måtte bestille skip selv for å få den eksponeringen jeg ønsket
Arne Fredly

Det ga kjempegevinst i likhet med spreader han har gjort innen elektrisitet.

– Deretter leste jeg mer shipping og så at tankmarkedet så bra ut fra 2020 med svært mange gamle skip, lav ordrebok og de laveste nybyggingsprisene på 30 år. I tillegg måtte det installeres rensing for ballastvann. Alt pekte mot at skip måtte byttes ut.

– Jeg begynte å lete i markedet for å kjøpe aksjer i selskaper som hadde tenkt likt som meg. Det fant jeg ikke, og da fant jeg ut at jeg måtte bestille skip selv for å få den eksponeringen jeg ønsket.

Ville ha med Blystad og Sundt

Fredly fikk hjelp av Clarksons og bestilte fire store tankskip samtidig som han skaffet seg opsjon på ytterligere tre skip.

– Jeg hadde lest meg opp på scrubbere selv, både teknisk og kjemisk, og føler jeg kan mye om det. Det renser fem ganger bedre enn bruk av alternativt drivstoff, og deponering av svovel i åpent hav gir ingen merkbar forurensing selv med scrubbere på alle verdens skip i 150 år.

– Planen var å gjøre en «club deal» med Arne Blystad og Sundt som co-investorer, sier Fredly.

Men Fredly hadde allerede et børsnotert selskap, Hunter Group, der han sammen med Øystein Stray Spetalen skulle gjøre gode investeringer. Men etterthvert overtok investorene Ketil Skorstad og Kristian Lundqvist styringen og forsøkte å kjøpe Ståle Kyllingstads undervannsvirksomhet IKM Subsea & Technology. Fredly stoppet dette, og tilbød sine egne tankskipsbestillinger i stedet.

Fredly fremstilte dealen som en «gave» til Hunter-aksjonærene, og tilbød seg både å jobbe gratis og å gjøre alt uten hverken kontraheringshonorarer eller managementhonorarer.

Dermed ble de tre opsjonene erklært, og ytterligere ett skip er kommet til samtidig som ett er avhendet, slik at Hunter vil telle syv skip.

I et godt marked vil alle skip tjene godt, men det er i et dårlig marked at vi har en stor fordel med nye skip ettersom de har så lav kostnadsbase
Arne Fredly

Fredlys kjepphest

– Analysen var at tankmarkedet skulle bli bra i fjerde kvartal 2019, og det meste har gått etter planen. Slik jeg har beregnet kan ikke Hunter gå med underskudd med mindre verden går helt under. Men da vil andre rederiet tape mye mer, og bli tvunget til å ta ut skip, og det vil føre til at ratene går opp, sier Fredly.

– I et godt marked vil alle skip tjene godt, men det er i et dårlig marked at vi har en stor fordel med nye skip ettersom de har så lav kostnadsbase. Du kan se på Eco-skip med scrubbere som en forsikring mot dårlige markeder, sier Fredly.

Scrubberne installeres i tankskip slik at de tilfredstiller kravene til utslipp av NOx, SOx og CO2. Fredlys skip bygges ved Daewoo-verftet til en prislapp fra 85,2 millioner dollar pr. skip inkludert scrubber. Til sammenligning prises Hunter i dag til en skipspris på 98 millioner dollar pr. skip, mens Frontlines skip prises ifølge analytikere til mellom 117 og 120 millioner dollar avhengig av grad av rensesystemer. På topp i 2007 var tilsvarende skip inflasjonsjustert priset til 185 millioner dollar.

– Tanken var å lage et norsk tankalternativ med norsk rederibeskatning. Alle andre tankaksjer gir dobbeltbeskatning. Vi har null skatt til norske investorer samt betydelig innbetalt aksjekapital som kan nedskrives. Det gir norske investorer dramatisk bedre avkastning etter skatt enn ved kjøp av andre tankaksjer, sier Fredly, som kaller dette poenget sin «kjepphest».

arne fredly
hunter group
tankskip
imo2020
Nyheter
Shipping
Børs