Har tjent en halv milliard på Frontline-deal

Som en del av oppgjøret for ti tankskip fikk råvarekjempen Trafigura 16 millioner Frontline-aksjer. Foreløpig gevinst er en halv milliard. 

NY FREDRIKSEN-SKUTE: Et av Suezmax-tankskipene Frontline har overtatt fra oljehandelsselskapet Trafigura. Foto: Trafigura.
Shipping

23. august inngikk tankrederiet Frontline en avtale om å overta ti splitter nye, scrubber-utstyrte råoljetankskip i Suezmax-klassen fra råvarehandelsselskapet Trafigura for totalt 675 millioner dollar, eller rundt 6,1 milliarder kroner.

I tillegg til nær fem milliarder i kontanter, fikk Trafigura en betydelig eksponering mot Frontlines aksjekurs ettersom deler av oppgjøret besto av vel 16 millioner nye aksjer.

Råvareselskapet, som daglig handler rundt 5,5 millioner fat råolje og oljeprodukter, fikk dermed en eierandel på 8,48 prosent i det John Fredriksen-kontrollerte rederiet.

God timing

– Vi ser et solid oppsidepotensial i våre aksjer i Frontline, et selskap med betydelig kommersiell skala og kapasiteter som vi allerede nyter en tett relasjon med, uttalte global sjef for oljefrakt i Trafigura, Rasmus Bach Nielsen, da avtalen ble kunngjort.

Dersom Nielsen skriver FRO i ticker-feltet på børsens hjemmesider, kan han konstatere at noe av potensialet har kommet til syne allerede. Siden avtalen ble signert er kursen opp 43 prosent.

De nye aksjene ble utstedt til kurs 8 dollar, eller rundt 72 kroner.

Ved 11-tiden tirsdag sto kursen i 103. Dermed har verdien av Trafiguras aksjepost økt med hele 497 millioner kroner på de 44 dagene siden aksjene sto på konto.

Hittil i år er Frontline opp rundt 111 prosent på Oslo Børs.

Høyner kursmålene

Til tross for den kraftige kursoppgangen, vurderer flere meglerhus Frontlines potensial til å være enda høyere i det som nå er et ellevilt marked.

På få uker har ratene i alle segmenter mangedoblet seg. De store VLCC-ene (Very Large Crude Carrier) oppnår nå dagrater på mer enn 100.000 dollar, mens de mindre Suezmax-ene i snitt drar inn mer enn 70.000 dollar.

Med utsikter til skyhøye rater også en stund fremover, sendte DNB Markets, som var sentral ved inngåelsen av Trafigura-dealen, og Pareto Securities mandag ut oppdateringer der de høynet sine respektive kursmål til henholdsvis 123 kroner og 105 kroner.

Kepler Cheuvreux har et kursmål på 125 kroner, mens Cleaves nylig oppjusterte sitt til 15 dollar, eller rundt 135 kroner.

Scrubbere

Økningen i ratenivået skyldes en kombinasjon av sesongmessige faktorer og uforutsette hendelser på tilbudssiden.

Ifølge Clarksons Platou skyldes ratehoppet først og fremst at flere skip går ut av markedet for å installere scrubbere i forkant av de nye IMO-reguleringene som trer i kraft i 2020. Meglerhuset anslår at nær tre prosent av den globale flåten vil være ute av markedet i fjerde kvartal av den grunn.

Økt spenning i Midtøsten fører til at asiatiske kjøpere vrir etterspørselen etter olje mot Europa, USA og Vest-Afrika. Det betyr lengre seilingsdistanser, noe som også reduserer tilbudet av tonnasje. Videre medfører IMO 2020 høyere raffinerikjøring enn normalt.

Bensin på bålet

Til slutt har USA helt bensin på bålet ved å innføre sanksjoner mot aktører landet hevder har handlet med iransk olje. Blant de rammede er datterselskaper av kinesiske Cosco. Nøyaktig hvilke skip sanksjonene rammer er uklart. Derfor styrer befrakterne unna alle Cosco-eide skip.

Et annet moment som kan fyre opp under markedet fremover er at ExxonMobil, ifølge Reuters, har valgt å svarteliste skip involvert i oljefrakt fra Venezuela det siste året.

Dersom flere befraktere følger Exxons eksempel, kan det gi ytterligere oppside, mener Clarksons Platou.

Samtidig advarer Arctic Securities om at det kan komme en bratt nedtur når markedet omsider finner ut av Cosco-sanksjonene, men at den i såfall vil være relativt kortvarig.

«Redere og investorer bør være forberedt på dette og ha fokus på det faktum at det var bedre fundamentale faktorer som startet dette rallyet i utgangspunktet», heter det fra meglerhuset.

RÅVARETRADER: Trafigura handler rundt 5,5 millioner fat råolje og oljeprodukter fra tradingdesker over hele verden. Her fra kontoret i Genève. Foto: Trafigura
frontline
trafigura
suezmax
tankrederi
tankmarkedet
oslo børs
råolje
usa
cosco
sanksjoner
clarksons platou
arctic securities
exxonmobil
imo 2020
startsidenpromo
Nyheter
Shipping
Børs