Oljetradere skal ha gjort slutninger med COSCO-datter

LØFTES TIL MINISTERNIVÅ: COSCO-konflikten skal være tema i Washington da handelssamtalene fortsetter på ministernivå torsdag. På bildet: Et containerskip eid av COSCO Shipping i San Francisco. Foto: AP Photo/Eric Risberg

Ifølge Bloomberg skal VLCCer i COSCO-systemet har blitt leid inn for oljefrakt for første gang på to uker.

Tilstramningen i tankmarkedet fortsetter, og onsdag ble det sluttet fraktavtaler på enkelte VLCCer på over 120.000 dollar om dagen. Enkelte suezmaxer skal ha blitt sluttet på om lag 95.000 dollar om dagen.

Den enorme tilstramningen på svært kort tid har hovedsaklig blitt drevet av amerikanske sanksjoner mot flere tankrederier, deriblant COSCO Shipping Tanker Dalian, for å ha fraktet olje fra Iran til Kina.

Oljetradere og deltakere i det fysiske markedet har sett seg tvunget til å unngå slutninger med COSCO-konsernet i frykt ytterligere sanksjoner mot selskapet.

Men torsdag kommer det nyheter som potensielt kan sende tankratene sørover igjen.

Ifølge Bloomberg skal oljetradere igjen ha gjort slutninger med de COSCO-kontrollerte VLCCene Xin Lian Yang, Xin Yue Yang og Xin Ning Yang. Charteren/charterene er ikke kjent på nåværende tidspunkt.

Det er ikke gjort slutninger med med skip i COSCO-konsernet på to uker.

Ifølge skipsmeglere Bloomberg har vært i kontakt med, hersker det fortsatt tvil om hvilke tankere som faktisk er sanksjonert og hvilke som ikke er det. Usikkerheten er fortsatt så høy at tilbudet av skip vil være begrenset også fremover, skal skipsmeglere har kommunisert overfor Bloomberg.

Hele COSCO-systemet kontrollerer 137 råoljetanker, hvorav 43 er VLCCer, ifølge Reuters og Clarkson Research.

COSCO-konflikten tema i Washington

Den kinesiske delegasjon skal ha planer om å be USA løfte sanksjonene mot COSCO Shippings datterselskaper.

Det melder Bloomberg.

Det betyr at COSCO-konflikten nå har blitt flyttet opp på det høyeste politiske nivået.

Det er uklart om den kinesiske delegasjonen også vil be USA løfte sanksjonene mot de andre kinesiske tankrederiene som er involvert.

På Oslo Børs faller Frontline 5,44 prosent til 99,00 kroner, Hunter trekker seg tilbake 2,81 prosent til 4,85 kroner og OETs markedsverdi faller 3,26 prosent til 89,00 kroner.