Røkkes shippingarm favoritt hos SpareBank 1 Markets

Selv med noen «problembarn» i porteføljen er analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets overbevist om at Ocean Yield er underpriset. 

STABILE UTBYTTER: Kjell Inge Røkkes utbyttemaskin Ocean Yield leverer jevne utbytter, men kan nå tvinges til å senke utbyttet fra 19 til 15 cent pr. aksje om ikke FPSO-en «Dhirubhai-1» får kontrakt før årsslutt. Foto: Iván Kverme

Med en flåte på 64 skip nyter det skipseiende leasingselskapet Ocean Yield oppturen i shippingmarkedet for tiden. Konseptet til selskapet er å kjøpe nye skip fra enten verft eller andre redere for å gjøre langsiktige kontrakter med solide motparter. Men et av skipene som ikke er på kontrakt er FPSO-en «Dhirubhai-1».

– Aker Energy har en opsjonsavtalen ut året, som sannsynligvis blir forlenget, sier analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets.

Selskapet har kjørt et fast utbytte på 19 cent pr. aksje i kvartalet, og har uttalt at utbyttet vil bli nedjustert til 15 cent i første kvartal 2020 dersom skipet ikke får en kontrakt innen rapportering.

– I dag tilsvarer det en yield på 10,3 prosent. Selv etter å eventuelt ha kuttet utbyttet, og med dagens aksjekurs, sier Mossige.

BULL: Analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets ser 40 prosent oppside i Ocean Yield. Foto: Lasse Lerdahl

Noen «problembarn»

For Ocean Yield er de fleste markedene gode, og 60 båter er på lange kontrakter, men det er også noe som holder igjen aksjekursen.

– Det er noen problembarn i porteføljen, blant annet to ankerhåndteringsfartøy hos Solstad Offshore, sier analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets.

– Dette slår negativt ut på earnings, siden de ledige båtene har avskrivinger og rentekost. Men graver man i tallene, og ser på kontantstrømmen og hvilke verdier som ligger der, er det klart at aksjen er underpriset, sier Mossige.

SJEFEN STORAKSJONÆR: Ocean Yield-sjef Lars Solbakken (t.h.) er selskapets sjette største aksjonær med aksjer for rundt 76 millioner kroner. Nordeas shippingbanksjef Hans Christian Kjelsrud (i midten). Foto: Eivind Yggeseth

Analytikeren hevder derfor at nedsiden i aksjen er begrenset.

– Backloggen er verdt 50 til 60 kroner pr. aksje, og legger man til de bokførte verdiene av de fire ledige skipene, havner man over 80 kroner, sier han.

– Kortsiktige triggere er nybygg, siden det er ventet at rederne skal ha nye skip, sier Mossige.

Gunstig finansiering

Og nettopp her spiller Ocean Yield en viktig rolle for mange rederier. Bankene er nå langt mer forsiktig enn tidligere med å låne ut penger, og mange mindre rederier har problemer med å få finansiering i det hele tatt.

– Selskapet får finansiert seg på 70 prosent «loan to value», på Libor pluss 170-200 punkter. Dette er langt lavere enn kundene kan gjøre, sier Mossige.

Bankene må stille mer kapital i sikkerhet for hver krone det låner ut, og systemer som Ocean Yield blir derfor foretrukket.

– I tillegg er det et team som reiser verden rundt for å skaffe kunder, så vi vil nok se større investeringer fra selskapet i tiden som kommer, sier Mossige, og legger til:

– Dette vil skape mer komfort på 2020-inntjeningen og utbyttekapasitet, sier han.

Selskapet ble i 2013 skilt ut fra Aker-systemet med tre skip og samtidig notert på Oslo Børs, hvor Aker Capital fremdeles er største aksjonær med nær to tredjedeler av aksjene.