<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Østensjø bestiller fire nybygg

Østensjø Rederi i Haugesund bestiller fire spesialskip for bruk i vindkraftindustrien. Fartøyene skal bygges i Spania.

    Publisert 21. okt. 2019 kl. 15.12
    Oppdatert 21. okt. 2019 klokken 15.14
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 414 ord
    ÅPNER FOR EKSTERNE INVESTORER: Rederisjef Kenneth Walland (bildet) sier at Østensjø inviterer eksterne investorer med på satsingen, men at skipsreder Johannes Østensjø vil sitte med majoriteten. Foto: Øyvind Sætre

    Adm. direktør Kenneth Walland i Østensjø Rederi sier til Finansavisen at det skal etableres et eget eierselskap med eksterne investorer for søsterfartøyene. Men skipsreder Johannes Østensjø vil ha majoriteten.

    – Offshore vind vil få en betydelig vekst de neste tiårene, og vi mener de nye spesialskipene vil bli optimale og foretrukne verktøy for våre kunder, sier Walland.

    De 88 meter lange skipene skal benyttes i forbindelse med konstruksjon og ferdigstillelse av offshore vindparker, et marked der Haugesund-rederiet vant sin første kontrakt for fire år siden. 

    Plass til 120

    Fartøyene, som har typebetegnelsen Commissioning Service Operation Vessel (CSOV), skal fungere som moderskip for turbinteknikere som utfører installasjons- og vedlikeholdsarbeider på offshore vindturbiner. Det blir lugarplass til 120 personer ombord, hvorav 97 teknikere og et mannskap på 23.

    Østensjø har inngått en intensjonsavtale med det spanske skipsverftet Astilleros Gondan, som tidligere har levert 13 nybygg til Haugesund-rederiet, om levering av søsterfartøyene. 

    I tillegg til lavere kostnader og mer effektiv drift er det anslått at utslippet av klimagasser vil bli redusert med mer enn 30 prosent på nybyggene. Fartøyene klargjøres for senere installasjon av nullutslippsteknologi basert på hydrogendrift.

    – I tillegg til våre eksisterende fartøyer, som begge er på lange kontrakter med danske Ørsted, vil nybyggene styrke vår posisjon innen offshore vind ytterligere, sier Walland.

    BLIR EN STOR AKTØR: Et av de fire nye spesialskipene som Østensjø Rederi bestiller for bruk i vindkraftmarkedet. Illustrasjon: Salt Ship Design

    Stabil arbeidsplattform

    Tidligere har transporten til og fra vindturbinene foregått med mindre fartøyer, mens teknikerne har bodd på land. Etterhvert som vindkraftutbyggingen skjer lenger fra kysten vokser behovet for større skip.

    Skipene utstyres med rulledempningssystem som reduserer bevegelsene ombord og gir en stabil arbeidsplatform.

    En bevegelseskompensert gangvei med justerbar pidestall vil sørge for sikker og effektiv tilkobling til turbinene selv under tøffe værforhold.

    I samarbeid med partnere arbeider Østensjø Rederi også med å utvikle ny teknologi basert på hydrogen som en sikker og effektiv energikilde.

    Nybyggene er forberedt for installasjon av denne teknologien, som vil gjøre skipene utslippsfrie uten at det begrenser arbeidsoppgavene fartøyene kan utføre.

    Ifølge Walland bidrar norske statlige støtteordninger for grønne shippingprosjekter til å muliggjøre disse investeringene.

    Nybyggene er designet av Salt Ship Design på Stord i tett samarbeid med Østensjø Rederi.

    Stor flåte

    Skipsreder Johannes Østensjø har vært leverandør av tjenester til offshoreindustrien siden 1973. Gruppen opererer i dag 31 fartøyer innen segmentene offshore vind, taubåter, offshore olje og gass og offshore accommodation og har 550 ansatte og kontorer i Norge, Storbritannia og Malta.

    Erfaringen fra offshore service og flotellvirksomheten samt de første spesialskipene av denne typen er brukt ved planleggingen av de fire nye CSOV-ene.