DHT-topp: – VLCC-ene blir «Very Large Cash Creators»

Tankmarkedet er fortsatt råsterkt. – I disse typer markeder blir VLCC-ene «Very Large Cash Creators», fastslår norsk rederitopp.

PENGEMASKINER: Trygve P. Munthe i tankrederiet DHT Holdings omtaler VLCC-ene som«Very Large Cash Creators». Foto: Ivan Kverme
Shipping

Etter de panikklignende tilstandene som herjet råoljetankmarkedet i starten av oktober, er det nå vesentlig roligere.

De største tankskipene av typen VLCC drar imidlertid fortsatt inn mer enn 80.000 dollar pr. dag, noe som betyr 50-60.000 dollar rett inn på bunnlinjen til rederne.

En som er særdeles godt fornøyd med det er Trygve P. Munthe, som leder det rendyrkede VLCC-rederiet DHT Holdings fra Singapore, sammen med Svein Moxnes Harfjeld.

– Det seneste vanviddet i markedet var kanskje kortvarig, men nå ser vi ut til å slå oss til ro på ratenivåer som langt overgår selv de mest optimistiske prognosene vi har sett for denne vinteren, sa han under en telefonkonferanse med analytikere og investorer i forrige uke.

– I disse typer markeder blir VLCC-ene «Very Large Cash Creators», fastslo han.

Bunnet ut

På telefonkonferansen, som er gjengitt av nettstedet Seeking Alpha, avslørte Munthe at den høyeste dagraten DHT oppnådde i galskapen, da de fleste slutningene på over 200-300.000 dollar dagen ble kansellert, var 190.000 dollar.

Den lasten fraktes fra Persiabukta til Kina med den 2007-bygde VLCC-en «DHT Europe». 

Om ikke en ser slike tall igjen med det første, tror likevel Clarksons Platou Securities at ratene kan ha bunnet ut for denne gang ettersom befrakterne snart må hoppe av gjerdet for å leie inn skip til resten av november-lastene.

PENGETRYKKERI: VLCC-ene drar inn gode penger på dagens ratenivå. Foto: DHT.
dht holdings
clarksons platou securities
trygve munthe
tankrederi
tankmarkedet
vlcc
singapore
Nyheter
Shipping
Børs