Voldgift mellom Okeanis og Ocean Yield

Det er uenighet mellom Okeanis Eco Tankers og Ocean Yield om hvem som skal eie fire 300.000-tonnere. Saken kan bli avgjort ved voldgift.

STRID OM EIERSKAP: «Nissos Santorini» er et av de fire VLCC-skipene som Okeanis Eco Tankers ønsker å kjøpe tilbake fra Ship Finance, angivelig for å sikre en mer attraktiv finansiering. Foto: Okeanis Eco Tankers

Det børsnoterte tankrederiet Okeanis har posisjonert seg for oppturen i tankmarkedet med en serie nybygg.

Fire splitter nye VLCC-er, «Nissos Antiparos», «Nissos Santorini», «Nissos Rhenia» og «Nissos Despotiko», ble som en del av finansieringen av nybyggingsprogrammet solgt til det skipseiende selskapet Ocean Yield og leid tilbake.

Rimeligere løsning?

Nå har Alafouzos-familien, som står bak Okeanis Eco Tankers, varslet at selskapene som leier søsterskipene vil kjøpe dem tilbake med et prispåslag på tre prosent. Ifølge Okeanis er det åpning for dette ifølge avtalen mellom partene.

Bakgrunnen skal være at rederiet mener det i dag er mulig å sikre en rimeligere finansiering enn man har gjennom avtalen om bareboat-leien av tankskipene fra Ocean Yield.

Kjell Inge Røkkes skipseiende selskap er etter hva Finansavisen forstår ikke uten videre enig i at kontrakten åpner for en slik transaksjon og mener saken bør avgjøres ved en forenklet voldgiftsbehandling.

Kontrakter om salg av skip i kombinasjon med at de leies tilbake av selgeren er ikke ukjent i shipping. Normalt inneholder slike avtaler bestemmelser om kjøpsopsjoner som typisk kan være etter fem, syv og ti år.

Noen ganger gir kontraktene anledning til tidligere tilbakekjøp, men da som oftest hvis skipet – eller skipene – selges til en ekstern kjøper. Det skal det imidlertid ikke være snakk om her.

VIL KJØPE: Okeanis-sjefen Ioannis A. Alafouzos. Foto: Okeanis

Ingen kommentar

De fire VLCC-skipene er utleid til Okeanis Eco Tankers i 15 år. Det greske rederiet har videreleid dem til amerikanske Koch Shipping i fem år, fra 2019 til 2024.

Hverken Okeanis’ finansdirektør John Papaioannou eller adm. direktør Lars Solbakken i Ocean Yield ville torsdag kommentere denne saken.

VOLDGIFT NESTE? Lars Solbakken leder Ocean Yield, som eier skipene i dag. Foto: Eivind Yggeseth

I en børsmelding torsdag ble det opplyst at det greske rederiet har sikret finansiering på 45,9 millioner dollar for to nybygg gjennom en lånefasilitet fra Alpha Bank. Beløpet dekker 88,95 prosent av betalingene før overtagelse av to nye suezmax-er med scrubbere som leveres fra Hyundai Samho Heavy Industries-verftet i Sør-Korea  i august neste år.

Tankrederiet opplyser at det er i langt fremskredne diskusjoner med potensielle långivere om langtidsfinansieringen av suezmax-ene etter levering.

Midt på dagen torsdag ble Okeanis-aksjen handlet uendret til 95 kroner, mens Ocean Yield var marginalt opp til 51,70 kroner.