<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil bygge grønne skip

Rederiforbundet, Kystrederiene, Norsk Industri og LO er gått sammen om å foreslå  tiltak som kan få fortgang i fornyelsen av nærskipsfartsflåten.

    Publisert 7. nov. 2019 kl. 18.39
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 432 ord
    TENKER NYBYGG: Flere av nærskipsfartsrederiene, deriblant Misje Gruppen i Bergen, arbeider med nybyggingsprosjekter. Denne uken fikk næringsministeren overlevert en tiltakspakke med anbefalinger for å stimulere til fornyelsen av flåten. Foto: Misje Rederi

    De neste årene skal en rekke skip i den aldrende norske nærskipsfartsflåten byttes ut med mer moderne fartøyer. Dette vil bidra til utslippskutt og samtidig gi store positive ringvirkninger for maritime virksomheter over hele landet. 

    – Nærskipsfarten er godt egnet for å teste ut ny miljøteknologi som senere kan flyttes over på større og mer energiintensive skip, sier adm. direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund. 

    Han mener dette vil utløse økt verdiskaping i den maritime klyngen, flere arbeidsplasser og muligheter for eksport av ny, grønn teknologi.

    Tradisjonelt er skipene i dette segmentet blitt byttet ut med brukt tonnasje fra Europa, men nå ser flere rederier på muligheten for å bygge nye fartøyer ved norske verft.

    Tiltakspakke

    Formålene med tiltakspakken er å samle et sett med virkemidler som kan stimulere til fornyelse av nærskipsfartsflåten. Et viktig vilkår vil være at de nye skipene er betydelig mer klima- og miljøvennlige enn dem som byttes ut.

    Rapporten Grønn tiltakspakke for fornyelse i nærskipsfarten ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) under Verftskonferansen i Ålesund denne uken.

    – Pakken er avgjørende for å utløse aktivitet i den norske klyngen, sier adm. direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.

    Ifølge ham er norske verfts-, tjeneste- og utstyrsbedrifter verdensledende, spesielt innen teknologisk avanserte løsninger som vil etterspørres når klima- og miljøutslippene i sjøtransporten skal reduseres.

    KYSTREDERISJEF: Tor Arne Borge. Foto: Kystrederiene

    Kondemnering

    Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås er derfor en kondemneringsordning.

    – Det er en utfordring at skipene, tross høy alder, har en verdi som er langt høyere enn vrakpanten tilsier, sier adm. direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

    Organisasjonen ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad må reflektere skipenes verdi.

    – Det vil gi større incentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, sier Borge.

    ØNSKER BYGGING I NORGE: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: Anders Horntvedt

    HMS-krav

    LOs leder Hans-Christian Gabrielsen mener det er behov for å vektlegge HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder høyere i det norske virkemiddelapparatet i arbeidet med å fornye nærskipsfartsflåten.

    Målet er å unngå at den norske verfts- og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder.

    Sjøtransport er den mest energieffektive transportformen og et samlet politisk miljø er enige i målsettingen om å flytte mer gods fra land til sjø. Samtidig er det et politisk ønske at rederiene skal utvikle og ta i bruk ny klima- og miljøteknologi for å kutte utslippene fra flåten.

    Innen 2050 skal skipsfarten halvere sine CO2 utslipp. For å lykkes må det satses kraftig på innovasjon og utvikling av null- og lavutslippsteknologi, påpeker de fire organisasjonene bak tiltakspakken.