Sohmen-familien satser på Fredriksen

Sohmen-familiens BW Group har kjøpt 560.000 aksjer i John Fredriksens Flex LNG, som tilsvarer en eierandel på 1 prosent. Selv har BW Group en stor LNG-flåte.

 NY AKSJONÆR: Andreas Sohmen-Paos BW Group i Singapore har kjøpt 560.000 aksjer i Flex LNG, som tilsvarer 1 prosent. Det går imidlertid rykter om at eierandelen er på 5 prosent. Foto: NTB Scanpix
Shipping

John Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao er konkurrenter i mange shippingnisjer, også i frakt av flytende naturgass, LNG. Nå har Sohmen-Paos BW Group i Singapore kjøpt seg inn i Fredriksens børsnoterte gassrederi Flex LNG. Foreløpig står den oppført med 1 prosent av aksjene, men det går rykter om at at det skal ha kjøpt seg opp til 5 prosent.

– Vi kommenterer ikke rykter, sier BW Groups informasjonsansvarlige Lisa Lim i Singapore onsdag kveld lokal tid.

Posten som står registrert i aksjonærlisten på 560.000 aksjer til 44 millioner kroner basert på kursen onsdag formiddag gjør Sohmen-familien til Flex-rederiets syvende største aksjonær, men utgjør såvidt over 1 prosent av de utestående aksjene i selskapet. Fredriksen eier 44,6 prosent og har ytterligere noen aksjer via en TRS-avtale.

– Vi ønsker alle nye aksjonærer velkommen i Flex LNG spesielt nå som det er Black Friday-pris på aksjen, sier Flex LNG-sjefen Øystein M. Kalleklev til Finansavisen.

«Total kontroll»

Pareto Securities' Eirik Haavaldsen har ingen tro på at dette er noe annet enn en investering i «en aksje som i hvert fall på stålet er priset svært lavt nå».

– Fredriksen har total kontroll i Flex, og BWs LNG-strategi er også relativt forskjellig fra hva Flex gjør, sier Haavaldsen.

Arctic Securities' aksjesjef Ivar Larsen sier at man har sett før at BW har tatt finansielle posisjoner i segmentet de kan. Han tror dette er det samme.

INGEN TAKEOVER: Arctic Securities' aksjesjef Ivar Larsen tror Sohmen-familien gjør en finansiell plassering. Foto: Ivan Kverme

– Fredriksen og Sohmen er vel ikke akkurat bestevenner, så uansett kommer ikke BW Group noen vei i Flex, sier Larsen.

Ifølge Bloomberg har samtlig 11 analytikere som dekker Flex LNG en kjøpsanbefaling, hvor gjennomsnittlig kursmål er 99 prosent over dagens kurs.

BWs aksjekjøp er nok ikke noe fiendtlig oppkjøp med tanke på at Fredriksen gjennom Geveran kontrollerer 44 prosent av aksjene pluss et par prosent på såkalt Total Return Swap (TRS). Dette pluss at Fredriksens shippingmann Marius Hermansen og Joao de Silva fra Seatankers sitter i styret medfører at Fredriksen i praksis har full kontroll på selskapet.

29 - 13

Onsdag ettermiddag ble Flex-aksjen omsatt til 82,10 kroner på Oslo Børs, opp 4,19 prosent fra tirsdagens sluttkurs, men 43,18 prosent lavere enn på samme tid i fjor. I midten av oktober i fjor var aksjen oppe i 157,25 kroner.

For en måned siden ble det kjent at BW Group antagelig er i ferd med å øke sitt nybyggingsprogram for store LNG-tankere, skip som kan frakte flytende naturgass, fra fem til syv fartøyer.

Rederigruppen, som medregnet nybygg nå kontrollerer en samlet flåte på cirka 400 fartøyer, skal ha erklært opsjoner på ytterligere to LNG-skip med en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter hver.

Med de to siste LNG-skipene på toppen av fem tilsvarende nybygg som allerede er i bestilling vil denne delen av BW Groups flåte komme opp i 29 fartøyer, inkludert tre FSRU-er, skip som benyttes som flytende lagrings- og regassifiserings­terminaler.

Flex LNG har i dag en flåte på 13 spesialtankskip for transport av flytende naturgass, hvorav åtte er nybygg som ferdigstilles på verftene i Sør-Korea i perioden til og med 2021.

Ingen perlevenner

Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao og faren Helmut Sohmen er ikke akkurat perlevenner. De har hatt flere sammenstøt opp gjennom årene.

Fredriksen mener fortsatt at han fikk altfor lite betalt for aksjene han eide i Sohmens tidligere børsnoterte gassrederi BW Gas. Der endte striden i retten på Bermuda.

KONFLIKTFYLT: John Fredriksen har vært i flere sammenstøt med Andreas Sohmen-Pao opp gjennom årene. Foto: Iván Kverme

I 2016 og 2017 arbeidet Fredriksen for å slå tankrederiet DHT Holdings sammen med Frontline etter å ha kjøpt seg opp i selskapet. To ganger avviste styret i DHT tilbudene fra Frontline, for deretter å snu seg rundt og kjøpe hele VLCC-flåten til BW Group. Det gjorde Sohmen-familien til DHTs største eier med 33,5 prosent av aksjene.

I 2016 vurderte Fredriksen å kjøpe flere av det daværende børsnoterte gassrederiet Auroras LPG-tankere. Dette rederiet ble overtatt av BW Group via Auroras vesentlig større konkurrent BW LPG.

For snart 11 år siden hadde Fredriksen kjøpt seg opp til en eierandel på 5,3 prosent i BW Gas. En stund etterpå solgte Fredriksen sine aksjer til BW til kurs 21 kroner og innkasserte 384 millioner kroner.

Men Fredriksens daværende gassrederi Golar LNG satt på 240.000 aksjer og nektet å godta innløsningstilbudet fra Sohmen-familiens selskap på 21 kroner pr. aksje.

Golar argumenterte med at den reelle verdijusterte egenkapitalen i BW Gas var mellom 50 og 60 kroner pr. aksje.

Rettssak på Bermuda

Saken endte i rettssalen i Hamilton på Bermuda. Fredriksen-siden og rederens sa Fredriksens daværende våpendrager Tor Olav Trøim prosederte på Sohmen hadde senket verdiene i rederiet ved å overføre skip til høye priser fra sine egne private selskaper til rederiet, mens det var børsnotert.

Sohmen-Pao mente retten måtte foreta sin verdivurdering med utgangspunkt i det som var situasjonen i 2009, ikke i 2011.

I retten tapte Golar og fikk ikke mer for aksjene i oppgjøret om tvangsinnløsningen.

Det lyktes ikke Finansavisen å komme i kontakt med sjefen for BW LNG, Yngvil Åsheim, onsdag.