Purung tankflåte gir høyere rater

Okeanis Eco Tankers har oppnådd sterke rater så langt i fjerde kvartal på grunn av sin moderne flåte. Snart kommer det første utbyttet. 

MODERNE FLÅTE: Medregnet tre nybygg har flåten til tankrederiet Okeanis Eco Tankers en snittalder på ett år. Foto: Okeanis Eco Tankers
Shipping

Det greske tankrederiet, som er notert på Oslo Børs, har hittil i år innlemmet syv nye VLCC-er - Very Large Crude Carriere - i flåten. Kombinert med et sterkt marked, løftes dermed inntektene stadig høyere. 

I tredje kvartal seilte rederiets flåte inn timecharter-ekvivalente (TCE) inntekter på 21,6 millioner dollar, og fikk et justert driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 14,1 millioner dollar.  Arctic Securities karakteriserer tallene som relativt sterke. 

TCE-inntektene og EBITDA var henholdsvis 6 og 12 prosent høyere enn konsensus, ifølge meglerhuset, samt 50 og 70 prosent høyere enn i andre kvartal.

Betydelig høyere rentekostnader gjorde imidlertid at underskuddet økte fra i fjor.

Sterke rater

Mens tankmarkedet viste en pen utvikling i tredje kvartal, var det i starten av fjerde kvartal det virkelig begynte å lukte svidd av ratene.

Så langt i kvartalet har Okeanis booket 69 prosent av de tilgjengelige VLCC-spotdagene til 63.400 dollar pr. dag, 74 prosent av de tilgjengelige suezmax-spotdagene til 59.100 dollar pr. dag og 57 prosent av aframax-spotdagene til 44.300 dollar.

Det tilsvarer en økning på mellom 100 og 200 prosent for alle segmenter fra tredje kvartal. 

«Gitt hvordan markedet har utviklet seg de siste ukene og hva konkurrentene har annonsert så langt, anser vi de rapporterte Q4-bookingene som sterke, noe som sannsynligvis reflekterer Okeanis' moderne flåte», skriver Arctic Securities. 

Medregnet to suezmax-nybygg som skal leveres i august neste år og en VLCC med planlagt overtagelse i desember, består flåten av totalt 17 råoljetankere, med overvekt på VLCC-er.

Hele flåten har ECO-design og skal utstyres med scrubbere. Snittalderen er ett år. 

Uenig med Ocean Yield

Fire av de nye VLCC-ene er solgt til Kjell Inge Røkkes skipseiende selskap Ocean Yield og leid tilbake på lengre bareboat-kontrakter.

Som Finansavisen omtalte i oktober, er disse skipene nå gjenstand for en forenklet voldgiftprosess ettersom Alafouzos-familien, som står bak Okeanis, ønsker å kjøpe dem tilbake med et prispåslag på tre prosent. 

STYRER SKUTA: Konsernsjef og styreleder Ioannis A. Alafouzos i Okeanis Eco Tankers. Foto: Okeanis

– Selskapet mener det har handlet i henhold til sine kontraktsmessige rettigheter. Ocean Yield har på sin side bestridt dette og saken er derfor sendt til voldgift. Ingen flere detaljer kan bli gitt på nåværende tidspunkt ettersom prosessen er konfidensiell, sier konsernsjef og styreleder Ioannis Alafouzos i Okeanis Eco Tankers på en telefonkonferanse fredag. 

Spetalen er bull

AKSJONÆR: Investor Øystein Stray Spetalen er fjerde største aksjonær i Okeanis Eco Tankers. Foto: Eivind Yggeseth

En fremtredende investor som har fått øynene opp for Okeanis er Øystein Stray Spetalen. Siden han kjøpte sine første aksjer i august, er aksjen opp mer enn 60 prosent.

Samtidig har Spetalen fortsatt å laste opp med aksjer. Nå eier investoren vel 1,1 millioner Okeanis-aksjer, som med fredagens prising er verdt rundt 105 millioner kroner. Det gjør ham til rederiets fjerde største aksjonær. 

Alafouzos-familien er størst med om lag 57 prosent av aksjene.

 – Vårt fokus nå er å generere avkastning og vi venter å være i posisjon til å betale det første utbyttet til aksjonærene våre i februar, sier Alafouzos. 

 Fredag formiddag ble Okeanis-aksjen omsatt for 95 kroner, opp en drøy prosent.

Okeanis Eco Tankers

(Mill. USD)3.kv/193.kv./18
Driftsinntekter29,412,5
EBITDA144,2
Driftsresultat7,11
Resultat etter skatt−3,2−2,2