<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tankrederi med svakt tredje kvartal – kan bli en utbyttemaskin

ADS med svakt tredje kvartal, men det er nå det hele begynner.

    Publisert 21. nov. 2019 kl. 08.11
    Oppdatert 21. nov. 2019 klokken 09.14
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 318 ord
    READY TO GO: ADS Crude Carriers imponerer ingen i tredje kvartal, men er klar til å ta del i et tilstrammende tankmarked mot nyåret. ADS Page er tilbake fra intermediate surveys og klar til å operere i spot-markedet. Foto: ADS Crude Carriers

    Ads Crude Carriers presenterte tall for tredje kvartal torsdag.

    Kvartalet var preget av få kommersielle skipsdager på grunn av docking og scrubberfitting for selskapets tre skip. Antall skipsdager kom inn på kun 127, mot om lag 270 dager i en normalsituasjon.

    Resultatet kom inn på minus 2,9 millioner dollar, ned fra minus 2,1 millioner ved samme korsvei året før.

    Joakim Hannsdahl i Cleaves Securities hadde ventet en bunnlinje på minus én million dollar.

    Driftsresultatet landet på minus 2,1 millioner dollar, ned fra minus 1,7 millioner dollar året før.

    Omsetningen ble 7,0 millioner dollar, opp fra 3,0 millioner dollar året før.

    Nettoomsetningen ble 2,1 millioner dollar, opp fra 1,1 millioner dollar i fjor. Hannisdahl hadde estimert en nettoomsetning på tre millioner dollar.

    Timecharter-ekvivalenten ble 16.801 dollar i kvartalet, opp fra 7.736 ved samme korsvei i fjor. 

    Operasjonell kontantstrøm ble 3,8 millioner dollar i kvartalet.

    60 prosent av Q4 på 27.000 dollar per dag

    ADS opplyser om at de har booket om lag 60 prosent av de kommersielle skipsdagene i fjerde kvartal til en gjennomsnittlig dagsrate på 27.000 dollar.

    Om lag 25 prosent av skipsdagene ventes å gå med til docking og scrubber-installasjon.

    Etter kvartalslutt har tankrederiet fått på plass en trekkfasilitet på 7,5 millioner dollar.

    Alle tre skipene er nå tilbake på vannet etter intermediate survey og scrubber-installasjon. Installeringen av scrubber har i snitt kostet fire millioner dollar per skip, mens intermediate surveys er ventet å koste selskapet 3,5 millioner dollar per skip, opp fra tidligere guidet 2,5 millioner dollar.

    ADS ønsker å utnytte et tilstrammende marked fra slutten av 2019 og ut 2022. Selskapet har som mål å betale store utbytter tilbake til aksjonærene. Selskapet kjøpte sine tre 2002-bygde VLCCer til en totalpris på 67,5 milioner dollar tilbake i 2018. Selskapet har en cash breakeven på om lag 12.500 dollar om dagen, eksklusive amortisering, og om lag 15.000 dollar om dagen inkludert gjeldsbetalinger som følge av cash sweep i låneavtalen. Det er om lag 10.000 dollar om dagen lavere enn bransjesnittet for store råoljetankere.

    Rapport