– Bidrar til å sikre utbyttegrunnlaget

Flex LNG sikrer seg sin første mangeårige fraktkontrakt for et av rederiets nybygg og håper på flere slike avtaler.

SJØSATT LØRDAG: Flex LNGs nybygg «Flex Artemis», som skal frakte flytende naturgass for tradingselskapet Gunvor i inntil ti år fra neste sommer, ble sjøsatt på Daewoo-verftet i Sør-Korea lørdag. Foto: Daewoo
Shipping

– Det har aldri vært aktuelt at vi skulle kjøre 13 nye skip, som er de mest avanserte som finnes i drift og under bygging, bare i spotmarkedet. Planen har hele tiden vært at vi skal bygge backlog etterhvert som vi får flere skip på vannet. Det bidrar til å sikre utbyttegrunnlaget i årene som kommer, sier John Fredriksens LNG-sjef Øystein M. Kalleklev til Finansavisen.

Mandag ble det kjent at det børsnoterte gassrederiet inngår en femårsavtale med oljehandelsselskapet Gunvor om utleie av et nybygg som leveres neste sommer.  Befrakteren har opsjon på å beholde skipet i ti år.

Raten er ikke kjent, men ifølge skipsmeglerfirmaet SSY LNG – Simpson, Spence & Young – ligger markedet for moderne skip på femårskontrakter nå rundt 80.000 dollar dagen. Det betyr i så fall brutto fraktinntekter på 144 millioner dollar, tilsvarende tre fjerdedeler av kostprisen for et slikt skip.

Delvis variabel

Kalleklev vil ikke oppgi raten, men ifølge ham er den delvis knyttet til utviklingen i spotmarkedet:

– Raten har elementer av å være variabel. Er spotmarkedet veldig bra, får vi ekstra betalt, mens inntjeningen faller noe hvis spotraten ligger ekstra lavt, sier Kalleklev.

Fearnleys antar at ratespennet kan variere fra cirka 40.000 til 120.000 dollar dagen, men det vil ikke Kalleklev bekrefte.

– Denne delen av avtalen er konfidensiell så det kommenterer vi ikke. Men vi har tidligere demonstrert at vi kan inngå utleieavtaler for våre skip på gode betingelser, og denne kontrakten er ikke noe unntak, sier rederisjefen. 

Gunvors LNG-sjef Kalpesh Patel mener at nybygget er et av verdens mest teknologiske avanserte skip som skal benyttes for frakt av LNG-volumene selskapet disponerer.

– Skipet som nå skifter navn til «Flex Artemis» er som skapt for slike kontrakter. Ombord investerer vi seks millioner dollar i et såkalt Full Reliquefaction System som kan kjøle ned avkoket og føre dette tilbake på tanken i stedet for å brenne det som drivstoff. Dette gir befrakteren en høy grad av operasjonell fleksibilitet og for et tradingshus som Gunvor er det gull verd, sier Kalleklev.

HÅPER PÅ MER: – Vi håper å få flere avtaler av samme type som den vi nå inngår med Gunvor, sier Flex LNG-sjefen Øystein M. Kalleklev. Foto: Eivind Yggeseth

Håper på mer

Neste år får rederiet levert ytterligere fire nybygg, og også disse markedsføres nå for oppdrag i kontraktsmarkedet.

– Vi håper å få flere avtaler av samme type som den vi nå inngår med Gunvor, sier Kalleklev.

DNB Markets' shippinganalytikere mener avtaleinngåelsen mandag vil gi aksjen et løft. Meglerhuset har et kursmål på 108 kroner og en beregnet verdijustert egenkapital på 129 kroner pr. aksje.

I løpet av 2017 og 2018 hentet Flex LNG 629 millioner dollar i egenkapital som et ledd i å finansiere flåteveksten fra to til 13 skip. Selskapet fikk i forrige uke på plass 629 millioner dollar i eksportfinansiering for fem nybygg med levering i 2020.

I forbindelse med resultatfremleggelsen onsdag erklærte selskapet det første utbyttet til aksjonærene og varslet samtidig at fjerde kvartal vil bli meget lønnsomt.

Flex LNG har bygget opp sin egen driftsorganisasjon og overtok i helgen ansvaret for den tekniske driften av sitt første skip, «Flex Enterprise». Etterhvert følger resten av flåten etter.

Ved 14.30-tiden mandag ble aksjen handlet marginalt opp for 85,50 kroner på Oslo Børs. På topp ble den omsatt for 88,80 kroner.

Stort tradinghus

Gunvor Group er et handelsselskap for råvarer, registrert på Kypros, med hovedkontor i Genève i Sveits. Firmaet har også kontorer i Singapore, på Bahamas og Dubai og har agenter i en rekke andre land.

Det driver handel med og organiserer transport og lagring av oljeprodukter og har også investert i oljeterminaler og havner.

Firmaet er verdens fjerde største handelsselskap for olje, etter Glencore, Vitol og Trafigura og ble stiftet og kontrolleres av svenske Torbjörn Törnqvist. Omsetningen i fjor endte på 87 milliarder dollar.