Hansson tror på milliardoverskudd i 2020

– I 2020 håper jeg at vi skal tjene rundt en milliard kroner, sier Herbjørn Hansson. I tredje kvartal i 2019 gikk imidlertid Nordic American Tankers nok en gang med underskudd.

RETT OPP: Herbjørn Hansson forventer at Nordic American Tankers vil levere milliardoverskudd i 2020. Foto: Ivan Kverme
Shipping

Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers' (NAT) 23 suezmaxere hadde snittrater på 15.900 dollar i tredje kvartal. Det er godt over rederiets cash break-even-nivåer, som ligger på rundt 8.000 dollar dagen, men likevel ikke godt nok for at rederiet ender opp med positive tall for egenkapitalen. Resultatet i tredje kvartal endte på minus 2,9 millioner dollar, sammenlignet med minus 4,9 millioner dollar i andre kvartal.

– Nei, jeg er ikke skuffet over inntjeningen vår i tredje kvartal. Inntil nylig har reisene våre vært sluttet før utgangen av september. Den gang var inntjeningen en helt annen enn den vi ser i dag, sier Hansson.

Nordic American Tankers

(Mill. USD)3.kv/193.kv./18
Driftsinntekter32,323,2
Driftsresultat−2,9−15,3
Resultat etter skatt−13,738

For fjerde kvartal er 70 prosent av flåten sluttet til en snittrate på 34.000 dollar dagen.

– Fjerde kvartal kommer til å bli veldig godt. Tankmarkedet har aldri sett så sterkt ut som det gjør i dag så lenge jeg har vært i bransjen og det er snart i 50 år.

Håper på milliardoverskudd

Herbjørn Hansson forventer at markedet kommer til å styrke seg ytterligere i 2020.

– Det ingen fasit her, men jeg synes det ser veldig bra ut. Til neste år håper jeg på at vi skal greie å tjene rundt en milliard kroner, sier han.

Etter et brutalt kursfall fra 9 til 1,7 dollar fra desember 2016 til september 2019 har NAT-kursen tatt seg kraftig opp etter at inntjeningen i tankmarkedet gikk rett til værs i oktober. Fredag i forrige uke ble aksjen omsatt på nivåer på rundt 3,7 dollar på New York-børsen,

– Tankmarkedet snudde egentlig allerede i fjor. Det er det ingen tvil om, sier Hansson.

Høy gjeld

Nordic American Tankers har i dag en pantegjeld på 295 millioner dollar. Selskapet har også finansiert tre skip via Røkke-selskapet, Ocean Yield, og det er nå ingen skandinaviske banker bak NAT-finansieringen. Ifølge Herbjørn Hansson er det gode muligheter til at selskapets gjeld skal bli nedbetalt i ekspressfart.

– Vi arbeider mot å bli gjeldfrie, som vi var tidligere. Med den inntjeningen som vi har i dag så vil det gå fort å tilbakebetale gjelden. Jeg håper at vi er gjeldfrie i løpet av tre til fire år, sier han.

Nyheter
Shipping
Børs