– Mer å hente i Avance Gas og BW LPG

Shippinganalytiker Petter Haugen lar seg ikke skremme av den voldsomme kursoppgangen i Avance Gas og BW LPG. Nå jekker han nok en gang opp kursmålene på de to LPG-rederiene.

NYE HØYDER?: Den kraftige veksten i amerikanske propanproduksjon kan komme til å dra VLGC-ratene til nye høyder i 2020. Foto: erickleong@me.com

Avance Gas og BW LPG har gått som en kule på børsen i år. For to uker siden, da aksjene hadde steget med formidable 279 og 204 prosent siden årsskiftet, flagget Kepler Cheuvreux-analytiker Petter Haugen at kursmålene hans var nådd.

– Kursmålene mine er nådd. Vi har hatt en tydelig kjøpsanbefaling på LPG-aksjene i hele år. Tidligere i år hadde vi mer enn 200 prosents oppside til prismålet vårt i Avance, men etter kraftige oppgang i aksjen i det siste, har vi faktisk kommet til prismålet vårt på 45 kroner. Også i BW LPG har vi nå nådd prismålet vår på 74 kroner. Da er det ikke annet å gjøre enn å ta en fot i bakken før vi bestemmer oss for nye kursmål, sa han til Finansavisen.

Enda strammere i 2020

Nå har Haugen tatt foten opp fra bakken igjen etter at Avance Gas er opp nye 11 prosent til 50 kroner, mens BW LPG har steget med ytterligere to prosent til 75,50 kroner.

– Det er ikke bare aksjene som har steget mye de siste månedene. Også forventningene til veksten i amerikansk propanproduksjon for neste år har steget fra vi publiserte vår siste sektorrapport i mai. Når vi nå oppdaterte modellen vår finner vi en kraftig sannsynlighetsovervekt for at shippingmarkedet blir enda strammere til neste år ettersom mer produksjon i USA gir høyere eksport, sier han.

Samtidig mener Haugen at det også er oppside i asiatiske LPG-priser, som gir enda bedre økonomi i å frakte LPG fra USA til Asia.

– Dette gjør at at vi tror ratene blir høyere enn tidligere forventet i 2020 og 2021 og da er rett og slett kontantstrømmen for god til at ikke aksjene skal fortsette oppover. På toppen av det hele er det færre bestillinger av nye skip enn vi har trodd. Om det fortsetter så vil antagelig også 2022, hvor det ennå ikke er en eneste båt bestilt, kunne bli et godt år for LPG-shipping.

ØKER KURSMÅLENE: Petter Haugen jekker opp kursmålene til både Avance Gas og BW LPG. Foto: Foto: Iván Kverme

Fristende å ta gevinst

Avance Gas og BW LPG er så langt opp 308 og 206 prosent på Oslo Børs i 2019. Haugen innrømmer at den voldsomme kursoppgangen kan friste noen og enhver til å ta gevinst.

– Når aksjer flytter seg 2-3 gangeren i løpet av ett år, er det veldig fristende å ta profitt. Når vi prater med kunder som har eid aksjene på vei opp har vi selvsagt forståelse for en slik strategi, men de aller fleste investorer har ikke eid LPG-shippingaksjer i 2019, særlig når man ser utenfor Norge.

Ifølge Kepler Cheuvreux-analytikeren er det fortsatt mange som synes at det er fristende å investere i en aksje som ifølge Haugens estimater har en P/E på 2.

– Det er fremdeles tilflyt av friske penger i LPG-shipping. Hvilket igjen gjør at shippingspesialistene i Oslo og London fremdeles er interesserte. Det er veldig naivt å tro at det ikke kommer noen nedturer i ratene over de neste kvartalene, men vi mener altså, som før, at man må bruke nedturene til å akkumulere og da heller lette litt når aksjene går mye på kort tid, sier han.

Foretrekker Avance

Petter Haugen mener at både Avance Gas og BW LPG er gode investeringsobjekter, men må han velge en av dem så blir det Avance Gas.

– Både Avance og BW LPG er gode steder å være om vårt markedssyn slår til, men ettersom Avance har en høyere belåningsgrad vil antagelig den aksjen gå mest. Det gjenspeiles også i våre prismål hvor vi har om lag 70 prosent oppside i Avance og 50 prosent i BW LPG.