God jul for Hansson – NAT opp 185 prosent siden bunnen

Nordic American Tankers har steget med 185 prosent på New York-børsen siden bunnen i september i fjor. – Tankmarkedet er sterkere enn noen gang, sier Herbjørn Hansson.

GÅR SÅ DET SUSER: Etter flere år i dypeste mørke er Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers på full fart oppover på New York-børsen. Foto: Iván Kverme
Shipping

– På slutten av 60-tallet tjente Hilmar Reksten inn en båt på to reiser. Jeg skal ikke si at vi er der i dag, men det er ingen tvil om at det er et meget bra marked, sier Nordic American Tankers-reder Herbjørn Hansson.

Tankratene har styrket seg i løpet av de seneste ukene etter en liten dipp i begynnelsen av desember. VLCC-ratene er nå oppe i rundt 100.000 dollar dagen, mens en suezmax tjener rundt 70.000 dollar dagen i spotmarkedet.

– Det beste er at det gode markedet ser ut til å vare. Det ser meget bra ut også for 2020, sier Hansson. 

Julebrev

Fredag sende han ut julebrev til selskapets aksjonærer, men det er ikke akkurat juleevangeliet som er i fokus. Hansson er naturligvis som alltid opptatt av tankmarkedet.

«Vi vil informere deg om at vi har sluttet flere av våre skip på reiser som strekker seg langt inn i første kvartal 2020. Disse spotreisene generer inntekter på mellom 35.000 til 80.000 dollar pr. dag pr. skip. Dette bekrefter at tankmarkedet har snudd og er nå sterkere enn noen gang. Driftskostnadene pr. skip ligger rundt 8.000 dollar dagen,» skriver Hansson.

Etter et brutalt kursfall fra 9 til 1,7 dollar fra desember 2016 til september 2019 har NAT-kursen tatt seg kraftig opp etter at inntjeningen i tankmarkedet gikk rett til værs i oktober. Torsdag ble aksjen omsatt på nivåer på rundt 4,85 dollar på New York-børsen. Aksjen er dermed opp i overkant av 140 prosent så langt i år og siden bunnoteringen på 1,70 dollar i september i fjor er oppgangen på hele 185 prosent.

RATEOPPTUR: Suezmax-ratene er nå opp i rundt 70.000 dollar dagen. Foto: Nordic American Tankers

Mot normalt

Tradisjonelt så topper tankmarkedet ut rett før årsskiftet. Slutten av november og begynnelsen av desember er vanligvis den siste muligheten raffineriene har til å skaffe seg råolje som kan bidra til å utligne et eventuelt hopp i oljeforbruket i løpet av vinteren. Dette på grunn av seilingstider og øvrig logistikk. Normalt sett når altså ikke markedet rekordhøyder inn mot årsskiftet, men 2019 ser ut til å være «annerledesåret». 

VLCC-ratene har steget fra 7.200 dollar dagen i begynnelsen av desember og helt opp i 100.000 dollar dagen nå rett før jul. Trykket har ikke vært like stort i suezmax-markedet, men også her har markedet styrket seg i løpet av de seneste ukene. I begynnelsen av desember var suezmax-ratene nede i 58.000 dollar dagen. I går ble det rapportert om suezmax-rater i spotmarkedet på rett i underkant av 70.000 dollar dagen.

Nyheter
Shipping
Børs