Berg styreleder i dansk rederi

Christian W. Berg skal snu Wilson Offshore og blir nå styreleder i det danske rederiet.

BLIR STYRELEDER I DANMARK: Christian W. Berg leder fra før sitt eget Bech Offshore, og har i tillegg bakgrunn som konsernsjef i Viking Supply Ships og GC Rieber Shipping. Foto: BECH OFFSHORE

– Dette er et spennende «turnaround case» som passer meg fint, sier Christian W. Berg til Finansavisen.

Etter utfordringer på eiersiden og med driften, tok danske Søren Toft-Jensen over majoriteten i rederiet A1 Offshore i fjor. Han ønsket en ny giv for selskapet, som har en flåte på åtte skip. Nå setter han Berg inn som styreformann, samtidig som rederiet endrer navn til Wilson Offshore.

Nedskalerer administrasjonen

Rederiet kvitter seg med med det meste av administrasjonen og legger ned sitt hovedkontor i Svendborg i Danmark. Det medfører at det ikke lenger vil ha en konsernsjef. I stedet vil Berg som styreleder ha en tettere oppfølging av selskapet og det som er igjen av administrasjonen. Samtidig tar World Marine Offshore over driften av flåten.

– Jobben er først og fremst å få selskapet opp å stå. Det skal bli en foretrukket leverandør i denne nisjen og forberedes for fremtidig vekst, sier han.

Åtte skip

Berg har bakgrunn som konsernsjef i Christen Sveaas-rederiet Viking Supply Ships og GC Rieber Shipping, og er nå sjef i sitt eget, Egersund-baserte selskap Bech Offshore, som han etablerte i 2017.

Wilson Offshore eier åtte skip, hvorav seks er plattformforsyningsskip (PSV) som er bygget om til spesialskip for bruk i markedet for offshore vind.

De to siste skipene, «Thor Express» og «Odin Express», kan få nye eiere.

– Vi ser på muligheten for å selge. Dette er eldre skip som ikke passer i offshore vind, sier Berg.

Vil hente penger til Bech

Ifølge den nye styreformannen er det ingen forbindelser mellom Wilson Offshore og hans eget Bech Offshore annet enn at han nå er sjef for begge.

I fjor sommer inngikk Bech Offshore et samarbeid med thailandske Beacon Offshore for å kjøpe et nytt flerbruks plattformforsyningsskip som er under ferdigstillelse i Vietnam. Finansieringen skulle løses ved en privat plassering på 20 millioner dollar, og planen var å notere selskapet på Oslo Børs.

– Vi har fortsatt en avtale med Beacon Offshore, og vi venter på den rette timingen til å hente kapital, sier Berg.