Shippingsmell på børsen

Shipping har vært het vare på Oslo Børs det seneste halve året. Mandag fikk imidlertid sektoren juling på grunn av coronaviruset.

AKSJENEDTUR: Tankaksjene falt kraftig på børsen i går til tross for fortsatt knallsterke tankrater. Foto: Frontline
Shipping

Shipping fikk hard medfart på børsen mandag der shippingaksjene var ned betydelig mer enn hovedindeksen. Coronaviruset er hovedårsaken til det kraftige kursfallet og ingen av sektorene ble skånet. Det var nedtur både i tank, tørrlast, LNG og LPG.

Ved børsslutt mandag var tankrederiene Frontline og Hunter ned henholdsvis 3,5 og 5,9 prosent, mens LPG-kjempene BW LPG og Avance Gas var ned 4,8 og 2,1 prosent. Mandag formiddag så det ut som om det var Golden Ocean som skulle gå på den største smellen. Det John Fredriksen-kontrollerte tørrlastrederiet var på det meste ned rundt 10 prosent, men aksjen hentet seg delvis inn igjen og var ned drøye fire prosent da børsen stengte. I tørrlastsektoren falt også Jinhui Shipping, Star Bulk Carriers og Belships.

Stor råvareimportør

– Kina er en stor importør av råvarer så hvis aktiviteten i Kina går ned som følge av coronaviruset så vil det jo ha en effekt på etterspørselen etter shipping. Siden Kina er en viktig driver for etterspørselen både i tank, tørrlast, LNG og LPG så vil vel aksjene i alle disse segmentene være under press. Tørrlast er nok den sektoren som har den største eksponeringen i forhold til totalt lastevolumer, sier shippinganalytiker Anders Redigh Karlsen i Danske Bank.

Baltic Capesize-indeks falt mandag 2,9 prosent til 4.632 dollar pr. skip pr. dag, ifølge The Baltic Exchange. Baltic Dry-indeksen var ned to prosent til 546 poeng.

Fearnley Securities nedgraderer ifølge TDN Direkt tørrlastsektoren til hold fra tidligere kjøp, og ser begrenset oppside på kort sikt. Meglerhuset peker på at frakt ikke har vært i stand til å reprise seg til det nye drivstoffpris-regimet, noe som forårsaker bekymringer rundt hvilken markedsbalanse man faktisk har for øyeblikket.

Videre forutser meglerhuset at det negative sentimentet vil fortsette, og estimerer nå dagrater på 10.000 dollar for capesize i første kvartal, mot tidligere anslag på 19.000 dollar pr. dag.

Utvider ferien

NEGATIVE EFFEKTER: Joakim Hannisdahl mener at coronaviruset åpenbart er negativt for etterspørselen etter råvarer som jernmalm, kull og olje Foto: Cleaves Securities

Analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities trekker også frem næringens tunge eksponering mot det kinesiske markedet som hovedårsaken til at shippingaksjene ble tungt rammet på børsen mandag.

– Det jeg hører fra Kina er at for eksempel i Shanghai er ferien i forbindelse med kinesisk nyttår forlenget med én uke til 10. februar, mens skolene holder stengt enda en uke til 17. februar. Dette er foreløpige tiltak, så får vi se hvordan ting utvikler seg.

Hannisdahl mener at coronaviruset åpenbart er negativt for etterspørselen etter råvarer som jernmalm, kull og olje, noe som treffer shipping hardt i og med at alle segmentene i stor grad er avhengig av kinesisk etterspørsel.

– For tørrbulk og oljetank utgjør Kina en større del av etterspørselen enn innen gassfrakt. Den store usikkerheten rundt hvor ille dette kan bli er også noe investorer liker meget dårlig, og gjør at aksjene faller ytterligere, sier han.

Høy beta

SVINGER I SHIPPING: Lukas Daul påpeker at shippingaksjer er høy-beta-aksjer og sånn sett svinger mer enn markedet. Foto: Eivind Yggeseth

Lukas Daul i ABG Sundal Collier mener i likhet med Redigh Karlsen og Hannisdahl at det som skjer i Kina alltid har mye å si for etterspørselen etter råvarer, men han påpeker også at shippingaksjer er høy-beta-aksjer og sånn sett svinger mer enn markedet.

– Shippingaksjer vil dermed være utsatt på dager som dette, selv om de underliggende markedene kan være nokså upåvirket, sier han.

Blant aksjene som falt kraftig mandag formiddag var også miljøteknologiselskapet Vow, tidligere Scanship. En periode toppet Vow taperlisten på Oslo Børs.

Adm. direktør Henrik Badin sier ingenting er endret når det gjelder selskapets situasjon:

– For Vows del er det ikke noe som er forandret fra i går til i dag. Ordreboken er solid og interessen for våre løsninger for vannrensing og konvertering av avfall til verdifulle råvarer og grønn energi er minst like stor som før, sier Badin.

shipping
tank
tørrlast
lpg
lng
coronavirus
kina
oslo børs
Nyheter
Shipping
Børs