Straffes etter skuffende rapport

Wallenius Wilhelmsen fortsetter fallet på Oslo Børs. – Aksjen er sjarmerende billig, sier analytiker.

PÅ KOMMANDOBROEN: Wallenius Wilhelmsen-toppen, fra venstre styreleder Håkan Larsson, konsernsjef Craig Jasienski og finansdirektør Rebekka Glasser Herlofsen.  Foto: Ivan Kverme

Etter den bratte nedturen i kjølvannet av resultatpresentasjonen onsdag var Wallenius Wilhelmsen-aksjen en knapp time før børsslutt torsdag ned nye 6,07 prosent til 21,66 kroner.

På to år er børsverdier for 18 milliarder kroner borte i det norsk-svenske bilskipsrederiet og logistikkselskapet som ledes fra Lysaker.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe:

– Aksjen er sjarmerende billig og handles til halv pris i forhold til verdijustert egenkapital, sier Clarksons Platou Securities' analysesjef Frode Mørkedal.

Under forventningene

AVMÅLT TONE: Arctic-analytiker Lars Bastian Østereng mener tonen fra selskapet er mer avmålt enn før. Foto: Privat

Shippinganalytiker Lars Bastian Østereng i meglerhuset Arctic Securities er ikke veldig overrasket over nedturen denne uken:

– Selskapet leverte en skuffende rapport. EBITDA kom inn godt under forventningene, pluss at volumene var ned både sammenlignet med tilsvarende periode i 2018 og tredje kvartal i fjor.

– I tillegg er tonen fra selskapet noe mer avmålt når det gjelder utsiktene for de kommende årene. En gradvis forbedring av markedsbalansen ventes fortsatt, men med økt usikkerhet rundt volumutviklingen kan man måtte vente lengre på forbedringer i ratene, sier Østereng.

Han sier at den umiddelbare reaksjonen var å sende aksjen ned 8-9 prosent onsdag, mens torsdagens utvikling ifølge Arctic-analytikeren antagelig kan sees i sammenheng med nedjusterte estimater og anbefalinger.

På toppen kommer en negativ utvikling i shipping-aksjer generelt og en rød børs.

Tre år med fallende bilsalg

Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities peker på coronaviruset, som har slått bena under en forventet økonomisk oppgang i 2020, som hovedårsaken til kursfallet i Wallenius Wilhelmsen.

– Globalt salg av biler falt med 4 prosent i fjor. Det er veldig sannsynlig at 2020 blir det tredje året med redusert bilsalg i verden. Flere ledene bilprodusenter har annonsert at produksjonslinjer vil stenges som følge av coronaviruset, de store forstyrrelsene i verdikjeden og problemer med leveranser av komponenter.

MIDLERTIDIG: Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities mener problemene er av midlertidig karakter. Foto: Iván Kverme

Wallenius Wilhelmsen frakter også en stor del tunge maskiner og rullende utstyr til jordbruk, gruvedrift og anleggsvirksomhet. Dette er last som er spesielt utsatt for en konjunkturnedgang. 

– Historisk har selskapet hatt høyest marginer på disse lastene. Med Kina nå under en kraftig økonomisk brems, er sannsynligheten lav for at dette segmentet skal bidra særlig mye i de neste kvartalene, sier Mørkedal.

På den positive siden peker han på at problemene sannsynligvis er midlertidige og at aktivitet innen bilfrakt kan ta seg raskt opp igjen senere i år. Ordreboken av bilskip er også tilnærmet null.

ESG-aksje

Om prisingen av aksjen sier Mørkedal at den fikk god medvind på tampen av fjoråret da utsiktene var ventet å bedre seg.

Og for mange investorer som er opptatt av ESG er Wallenius Wilhelmsen-aksjen godtatt der mye annet innen shipping er bannlyst blant flere nordiske forvaltere med fokus på miljø.

– Det er grunn til å tro på en positiv utvikling igjen etterhvert som ting roer seg, sier Mørkedal.

Selv om bilfraktmarkedet er utfordrende, tjener Wallenius Wilhelmsen fortsatt penger. Overfor generalforsamlingen som skal holdes senere i år er det foreslått  å betale et utbytte på inntil 14 cent pr. aksje i 2020.

Det tilsvarer 60 millioner dollar, eller 555 millioner kroner, og er en økning på 20 prosent sammenlignet med utbyttet i fjor.