Svakere enn ventet fra Nordic American Tankers

Nordic American Tankers (NAT) snudde minus til pluss i fjerde kvartal i fjor, men resultatet var svakere enn ventet. Inntjeningen så langt i år tyder på at første kvartal 2020 blir mye bedre.

OPTIMIST: – Det ser veldig bra ut, sier NAT-reder Herbjørn Hansson. Foto: Iván Kverme
Shipping

– Det ser veldig bra ut. Tallene taler for seg selv. Fremtiden ser veldig lys ut for den måten vi driver på, sier NAT-reder Herbjørn Hansson.

Og det som peker seg ut som spesielt bra er inntjeningen suezmax-rederiet har hatt så langt i første kvartal. 70 prosent av kvartalet for rederiets 23 skip er dekket inn til en snittrate på svært så hyggelige 53.000 dollar pr. dag, mens driftskostnadene pr. skip ifølge Hansson ligger på 8.000 dollar pr. dag. Han ønsker ikke å spekulere i hvor mye penger rederiet ligger an til å tjene i første kvartal, men har tidligere ikke lagt skjul på at han har svært store forventninger til 2020.

– Det er ingen fasit her, men jeg synes det ser veldig bra ut. Til neste år håper jeg vi skal greie å tjene rundt én milliard kroner, sa Herbjørn Hansson til Finansavisen da selskapet la frem tallene for tredje kvartal 2019 i november i fjor.

Svakere enn ventet

I fjerde kvartal i fjor endte resultatet på 12,7 millioner dollar, sammenlignet med minus 13,7 millioner dollar i samme periode året før, etter at suezmax-ene oppnådde en snittinntjening på 31.700 dollar pr. dag. Resultatet var betydelig svakere enn ventet.

«Tredje kvartalstallene var skuffende. EBITDA-resultatet var 34 prosent svakere enn våre forventninger og 24 prosent under konsensus,» skriver Arctic Securities-analytiker Lars Bastian Østereng i en NAT-oppdatering tirsdag ettermiddag.

Store svingninger

Etter et brutalt kursfall fra 9 til 1,7 dollar fra desember 2016 til september 2019 gikk aksjen kraftig i været mot slutten av fjoråret. NAT steg med i overkant av 200 prosent før aksjen toppet ut på 5,15 dollar den 7. januar. Den seneste måneden har imidlertid vært tung for NAT-aksjonærene. Aksjen har falt med 33 prosent til 3,45 dollar. Kursfallet har kommet i en periode da suezmax-ratene i spotmarkedet har falt fra i overkant 70.000 til rundt 30.000 dollar dagen.

Coronaviruset er trolig hovedårsaken til nedturen i tankmarkedet. NAT skriver i kvartalsrapporten at det er sannsynlig at viruset har negativ innvirkning på inntjeningen i tankmarkedet på kort sikt, men Herbjørn Hansson frykter ikke de langsiktige effektene.

– Jeg tror de høyt profilerte virusekspertene overdriver, sier han.

NORDIC AMERICAN TANKERS

(Mill. USD)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter58,844,2
Driftsresultat21,55,4
Resultat før skatt12,7−10,5
Resultat etter skatt12,7−10,5
Nyheter
Shipping
Børs