Arctic Securities skuffet over Star Bulk

Star Bulk går lenger enn Golden Ocean i å oppgi rater og beskjeftigelse for sine skip frem i tid. Men Arctic Securities er skuffet over tallene. 

MANGE STORE: 38 av skipene i Star Bulk Carriers' flåte er malmskip av typen capesize- og newcastlemax-carriere på opptil 208.000 dødvekttonn. På bildet «Star Ariadne», som ble levert fra byggeverftet i Kina i 2017. Foto: SWS China
Shipping

Fjerdekvartalsrapporten som John Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi Golden Ocean Group offentliggjorde tirsdag denne uken inneholdt ingen informasjon om hvilke ratenivåer Golden Oceans store capesize-flåte ligger an til å seile inn de tre første månedene av året.

«Vi er forsiktig med å kommentere på et slikt nivå. Vi har noen av våre skip på kontrakter, mange av dem til indeksrelaterte rater, og de er eksponert for spotmarkedet i likhet med mesteparten av den øvrige flåten», sa rederiets finansdirektør Per Heiberg til Finansavisen onsdag.

Konkurrenten Star Bulk Carriers i Athen har lagt seg på en annen informasjonspolicy, og opplyser i sin kvartalsrapport hvor stor del av flåten som er utleid og den oppnådde snittraten.

Pr. onsdag var cirka 72,3 prosent av antallet tilgjengelige skipsdøgn i første kvartal utleid til en tidscerteparti-rate på gjennomsnittlig 12.580 dollar pr. dag.

SKUFFET: Shippinganalytiker Lars Bastian Østereng i Arctic Securities.

Varsler nedjustering

For de største skipene i flåten, capesize- og newcastlemax-carriere, er beskjeftigelsesgraden med dagens kontrakter 65,4 prosent, mens raten oppgis til 19.721 dollar. Til sammenligning er Baltic Capesize-indeksen nå 2.735 pr. dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

Meglerhuset Arctic Securities lå imidlertid inne med vesentlig høyere rateforventninger enn hva rederiet har oppnådd – vel 5.500 dollar mer – og varsler at det trolig vil nedjustere sine estimater for resultatutviklingen fremover i lys av dette.

Både Arctic og Pareto Securities opererer med omtrent samme kursmål for Star Bulk Carriers-aksjen, 11 dollar, tilsvarende 102,30 kroner – Arctic er 20 cent høyere – men Pareto har en «hold»-anbefaling mens Arctic sier «kjøp». Torsdag formiddag ble aksjen omsatt til 78,20 kroner på Oslo Børs, ned 1 prosent fra onsdagens sluttkurs.

Star Bulk Carriers kom med tall for fjerde kvartal onsdag kveld. Inntektene endte på 248,6 millioner dollar, mens de for hele 2019 ble 821,4 millioner dollar. Resultatet pr. aksje ble 0,25 dollar i fjerde kvartal, og minus 0,17 dollar for fjoråret under ett.

Etter skatt var kvartalsresultatet 23,5 millioner dollar. Det foreslås et utbytte på 0,05 dollar for kvartalet, forøvrig nøyaktig samme utbytte som i Fredriksens tørrlastrederi.

I tilsvarende periode året før ble resultatet etter skatt 11,8 millioner dollar. Driftsresultatet endte på 46,2 millioner dollar, en økning på 36,3 prosent fra fjorårets 33,9 millioner dollar.

STYREMEDLEM: Skipsreder Arne Blystad. Foto: Iván Kverme

114 skip med scrubbere

I perioden oktober–desember oppnådde Golden Ocean Group en snittrate på 21.668 dollar pr. skip pr. dag, mens Star Bulk Carriers seilte inn 15.535 dollar. De største skipene i Star-flåten, capesize- og newcastlemax-ene, oppnådde en snittrate på 25.651 dollar dagen.

De gjennomsnittlige driftskostnadene for Star-skipene var 3.899 dollar i den siste tremånedersperioden i fjor, en forbedring fra 3.938 dollar året før.

Star Bulk venter ifølge rederisjef Petros Pappas å være i mål med scrubberinstallasjonene ombord i flåten i slutten av mars. Dette arbeidet skulle ha vært fullført tidligere, men det har oppstått forsinkelser ved flere kinesiske verft som følge av coronavirus-utbruddet.

Når jobben er gjort, vil 114 av selskapets i alt 116 bulkcarriere være utstyrt med scrubbere.

Etter sammenslåingen med Arne Blystads Songa Bulk sitter Blystad i Star Bulk Carriers styre. Herman Billung, som ledet Oslo-rederiet, er med i ledergruppen.

Star Bulk Carriers

(Mill. USD)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter248,6209,4
Driftsresultat46,233,9
Resultat før skatt23,511,8
Resultat etter skatt23,511,7

Star Bulk Carriers 

  • Tørrlastrederi med hovedkontorer i Athen, Hellas og Limassol, Kypros. Har også kontor i Oslo.
  • Adm. direktør er Petros Pappas. Sjef for det norske kontoret er Herman Billung.
  • Fikk nåværende selskapsform juli 2018 etter at Star Bulk tok over hele flåten til norske Songa Bulk, som ble etablert av Arne Blystad og Billung høsten 2016.
  • Største aksjonær er oppkjøpsfondet Oaktree Capital Management.
  • Kontrollerer en flåte som teller 116 skip i størrelsessegmentene fra 52.000 til 210.000 dødvekttonn.
  • Star Bulk-aksjen er notert på Nasdaq i New York og Oslo Børs.
star bulk carriers
golden ocean group
per heiberg
petros pappas
arne blystad
herman billung
lars bastian østereng
arctic securities
pareto securities
Nyheter
Shipping
Børs