Verdsetter startup-vidunder til 510 millioner

Investorene gravde dypt i lommeboken for å få shippingteknologiselskapet Xeneta til å stå på egne ben. Nå kan Xeneta også høste poeng hos ESG-investorer.

SELGER MARKEDSINNSIKT: Containermarkedet er dominert av noen få, store aktører, og det er ikke transparent. Xeneta har imidlertid fått fraktkundene til å legge inn prisinformasjon i en database som bedriften så tar betalt for. FOTO: NTB Scanpix
Shipping

Xenetas forretningsidé er å samle inn data som gjør prisene i internasjonal containertrafikk mer gjennomsiktig. Gründerbedriften har fått selskaper som Amazon, BASF og Nestlé på kundelisten.

Xeneta har fått stjernestatus i det norske gründermiljøet, og er flere ganger nevnt i samme sammenheng som Kahoot!, som for tiden verdsettes til rundt 9 milliarder kroner på Oslo Børs.

Hentet 70 mill. kroner

Xeneta har ikke holdt følge med Kahoot!s verdiutvikling siden børsnoteringen i oktober 2019, men bakgrunnsdokumentasjon Xeneta har sendt Brønnøysund viser at det begynner å bli penger i sving der også.

I mars 2019 gjennomførte Xeneta en emisjon der det ble hentet inn 70 millioner kroner.

Det statlige venturefondet Investinor gikk inn med 35 millioner kroner, mens de eksisterende aksjonærene Smedvig Capital, Creandum, Alliance Ventures og Alden tegnet seg for resten. Tyske Point Nine var allerede på plass på eiersiden.

Partene ville ikke da fortelle hva prisingen var.

Generalforsamlingsprotokollen fra den gang viser at kapitalen ble skutt inn til en kurs som verdsetter Xeneta til 510 millioner kroner.

Det beløpet har ikke vært fremme før.

Dagens Næringsliv skrev at selskapet ble verdsatt til en kvart milliard kroner ved en emisjon i februar 2017.

Selve tallet betyr ikke noe

– Det er kjempehyggelig at investorene mener selskapet er verdt mye penger, men samtidig vet jeg om selskaper som er verdt 100 millioner kroner og 100 milliarder kroner. Selve tallet betyr egentlig ikke noe for meg, sier Patrik Berglund, daglig leder og gründer i Xeneta.

– BARE ET TALL: – Det er kjempehyggelig at investorene mener selskapet er verdt mye penger, Patrik Berglund, daglig leder og gründer i Xeneta. Foto: Anders Horntvedt

Han har tidligere forklart ideen med Xeneta slik: Om du skal bestille en flybillett fra Oslo til New York, har du i løpet av et par minutter fullstendig oversikt over priser, flytider og mellomlandinger. 

Om du skal frakte en container med skip, er det verre. Markedet er dominert av noen få, store aktører, og markedet er ikke transparent.

Xeneta har imidlertid fått fraktkundene til å legge inn prisinformasjon i en database som bedriften så tar betalt for.

Lurer du på hva det koster å frakte en container fra Hongkong til Antwerpen, får du svar så lenge du er abonnent.

Berglund startet arbeidet med databasen i 2012 gjennom massiv fisking på LinkedIn og titusenvis av eposter for å nå nøkkelpersoner hos de relevante transportkundene.

Kan måle CO2-effekt av frakt

Det seneste året har såkalte ESG-aksjer steget kraftig i verdi. Billigere langdistansefrakt klinger i utgangspunktet dårlig for en investor som vil profilere seg som miljøbevisst, men Berglund mener Xeneta-databasen også kan ha positiv klimaeffekt.

– Plattformen vår handler ikke om å gjøre frakt billigere, men om at markedet skal bli mer transparent, sier Berglund.

Han merker at kundenes miljøbevissthet er blitt sterkere det seneste året.

– Helt fra starten har det vært tanken å måle CO2-effekten ved de ulike fraktrutene. Det har ikke kundene vært villige til å betale for. I de åtte årene vi har holdt på, har kundene stort sett satt lommeboken først, og så kunne man ta miljødataene også hvis det tilfeldigvis passet, sier han.

– Det kommende året håper vi å jobbe frem partnerskap som gjør at vi på sikt for alvor kan bli en interessant leverandør av klimainformasjon innenfor sjøfrakt, sier han.

Planlegger ett til to år frem

I 2018 klaget Berglund over voksesmerter. Selskapet har ikke levert 2019-tall til Brønnøysund.

Xeneta

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter41,528,6
Driftsresultat−52,9−36,8
Resultat før skatt−52,8−36,7
Årsresultat−52,8−36,7

– Hvordan gikk det med Xeneta i fjor?

– 2018 ble et tøft år. Vi begynte å sette fart på veksten i 2019, og vi har superambisjoner for 2020.

Selskapet satset i fjor på flyfrakt. Den satsingen har gått bra, mener Berglund.

– Vi har vokst raskere enn ventet på flyfrakt. Jeg vil anslå at rundt 10 prosent av omsetningen vår kommer fra dette, sier han.

– Når trenger dere penger igjen?

– Vi har fått inn nok kapital til å kunne bygge selskapet til en posisjon der styret kan velge. Alternativ én er å stå på egne ben ved å finansiere egen drift. Alternativ to er da å hente mer kapital fra en internasjonal investor og å vokse ytterligere. Akkurat når det valget skal tas, kan jeg ikke si nøyaktig, men i vår verden er det håpløst å planlegge mer enn ett eller to år frem, sier han.

Alliance Ventures
Point Nine
xeneta
smedvig capital
creandum
alden
Nyheter
Shipping
Digital