Westfal-Larsen flytter tørrlast fra Singapore til Bergen

Det familieeide rederiet Westfal-Larsen flytter sine tørrlastaktiviteter i Singapore hjem til Bergen.

Foto: Westfal-Larsen
Shipping

Etter at Westfal-Larsen-eide Masterbulk har drevet gruppens flåte av spesialbulkskip – såkalte open hatch-bulkcarriere – med base i Singapore i 25 år, er det besluttet at virksomheten skal flyttes tilbake til Bergen.

Samtidig er den tidligere toppsjefen i Stavanger-rederiet Solvang og Hansa Tankers i Bergen, Magne Morken, ansatt som ny sjef for Westfal-Larsens tørrlastvirksomhet. 

Westfal-Larsen-direktør Anders N. Lepsøe bekrefter overfor shippingavisen TradeWinds beslutningen om å samle rederivirksomheten i Bergen. Lepsøe er adm. direktør i toppselskapet Skibsaktieselskapet Navigation.

– Forutsigbare skatteregler for rederibedriftene er en viktig medvirkende årsak til beslutningen om å flytte, sier han.

Da Masterbulk ble etablert i Singapore var begrunnelsen for flyttingen det daværende skatteregimet for rederivirksomhet i Norge.

Westfal-Larsen har en flåte på rundt 20 open hatch tørrlastskip. Den kommersielle driften av disse ivaretas av Saga Welco-poolen, som tilsammen teller over 50 slike fartøyer, hvorav de fleste kontrolleres av den japanske rederigruppen NYK Line.

I tillegg eier og driver gruppen kjemikalie- og produkttankere. Denne delen av virksomheten har hele tiden vært basert i Bergen.

westfal-larsen
magne morken
masterbulk
nyk line
anders lepsøe
Nyheter
Shipping
Børs