Coronavirus forsinker nybygg

Klaveness Combination Carriers merker effektene av coronavirus-utbruddet i Kina både i fraktmarkedet og ved forsinket levering av nybygg.

REDERISJEF: Engebret Dahm er adm. direktør i rederiet Klaveness Combination Carriers.

Oslo-rederiet har fem kombinasjonsskip av typen Cleanbu i ordre på et kinesisk verft. På grunn av coronaviruset har verftet erklært «force majeure» og ennå ikke gjenopptatt arbeidet etter nyttårsfeiringen etter pålegg fra den kinesiske regjeringen.

Klaveness-selskapet tror imidlertid at normal produksjon på verftet vil komme igang igjen i løpet av de nærmeste ukene. Leveringen av det første av de gjenværende nybyggene, «Baleen», ventes nå å finne sted i mai, tre måneder etter skjemaet.

Samtidig påregner rederiet at de neste fire nybyggene i serien vil bli mellom en og to måneder forsinket i forhold til de opprinnelig avtalte leveringstidspunktene i perioden fra august i år til februar neste år.

Fraktmarkedet både for tørre og våte laster ser ifølge Klaveness ut til å ha bunnet ut, men det er fortsatt mye usikkerhet på grunn av coronaviruset.

– Vi ser så langt ingen eller mindre direkte effekter av coronavirus-situasjonen på skipningsvolumene i våre trades. Vi blir selvsagt påvirket av utviklingen i standard tørrbulk- og tankmarkedene, som begge er negativt rammet av viruset, men de synes å ha bunnet ut i midten av februar. Coronavirus-situasjonen er imidlertid fremdeles svært usikker, sier rederisjef Engebret Dahm til Finansavisen.

Flerbruk gir utbytte

Skipene i Cleanbu-klassen kan veksle mellom å frakte petroleumsprodukter, kaustisk soda og vanlige tørrlastvarer, noe som gir stor fleksibilitet og bedre utnyttelse enn konvensjonelle produkttank- og tørrlastskip. I fjerde kvartal kom snittinntjeningen pr. skip pr. dag opp i 18.715 dollar med en utnyttelsesgrad på 77 prosent.

Til sammenligning var timecharterraten for kombinasjonsskipene av Cabu-typen, som frakter kaustisk soda og tørrlast, 19.002 dollar dagen. For denne delen av flåten endte utnyttelsesgraden på hele 96 prosent den siste tremånedersperioden av fjoråret.

Resultatet på 1,7 millioner dollar er det beste siden andre kvartal 2019. Det betales et utbytte på 0,01 dollar pr. aksje, tilsvarende 0,5 millioner dollar, for fjerde kvartal.

Det er på linje med hva aksjonærene fikk etter de to foregående tremånedersperiodene, mens de mottok 1,4 millioner dollar etter fjorårets første kvartal.

Lavere drivstofforbruk

Klaveness driver nå 12 kombinasjonsskip. Disse fartøyene på vel 80.000 dødvekttonn oppnår ifølge Klaveness inntil 45 prosent flere dager med betalte laster enn standard tank- og tørrlastskip. Drivstofforbruket pr. transportert tonnmil er dessuten 35–40 prosent lavere, noe som er attraktivt for lasteeiere.

Rederiet tar sikte på å nå IMOs 2030-utslippsmål allerede om tre år, være karbonnøytrale i 2030 og har et null­utslippsmål for sin operasjon i 2050.

Torvald Klaveness Gruppens selskap Klaveness Ship Holding er største aksjonær i Klaveness Combination Carriers med en eierandel på 54 prosent. Espen Galtung Døsvigs EGD Shipholding i Bergen eier vel 18 prosent.

Tirsdag formiddag ble Klaveness-aksjen handlet uendret til 41 kroner på Oslo Børs. Det gir selskapet en børsverdi på vel 1,97 milliarder kroner. Hittil i år har aksjen falt 14,58 prosent.

Klaveness Combination Carriers

Mill. USD4. kv./194.kv./182019
Driftsinntekter41,329,6136,5
EBITDA9,07,925,8
Driftsresultat4,53,511,7
Res. før skatt1,70,60,6
Resultat1,70,70,6