Det internasjonale rederiforbundet, International Chamber of Shipping (ICS), har beregnet at det fraktes om lag 350.000 færre containere ombord på skip som følge av coronaviruset. Det rammer verdens containerrederier.
Det er i dag få stengte havner, men tiltak og restriksjoner flere steder skaper ifølge Norges Rederiforbund betydelige utfordringer for skipsfarten.
Forsinkelser
De største utfordringene for rederiene er forsinkelser og merkostnader som følge av ulike tiltak i havnene. Smittevernhensyn gjør det krevende å flytte personell mellom havner og verft. Det rapporteres også om forsinkelser i havner og mangel på reservedeler.
– For rederiene er konsekvensen hittil i hovedsak økonomisk. Men det er også stor bevissthet rundt behovet for å unngå smitte ombord og å unngå å spre smitte mellom havner, sier forbundets adm. direktør Harald Solberg.
Det internasjonale rederiforbundet ICS skal møte Verdens helseorganisasjon for å diskutere hvordan skipsfarten kan bidra til å opprettholde internasjonal handel, samtidig som man ivaretar sjøfolkenes helse og unngår å spre viruset videre.
Underskudd
Det eneste rendyrkede containerskipsrederiet som er notert på Oslo Børs, er MPC Container Ships.
Det fikk et negativt resultat før skatt på 14,2 millioner dollar i den siste tremånedersperioden i fjor.
Også den familieeide Torvald Klaveness Gruppen i Oslo og Thor Dahl Shipping i Sandefjord eier og driver containerskip. Songa Container, der Arne Blystad er en stor eier sammen med Klaveness Marine, fikk et underskudd på 4,2 millioner dollar i fjerde kvartal.