Overvåker verdenshandelen fortløpende

Et gründerselskap i Egersund er på åtte år blitt verdensledende på digitale sjøkart. Mens coronaviruset ryster markedene fortsetter de businessen som før.

– ER BLITT VERDENSLEDENDE: På en oversiktsskjerm vises posisjonen til store og små skip ute på det åpne hav. – Vi var ute med et produkt i februar 2012, og etter det har vi vokst kraftig. Du kan helt klart snakke om positive nettverkseffekter, sier Børge Hetland, salgs- og markedssjef i Navtor. Foto: Navtor

– Det er helt riktig at shipping er en konservativ bransje. Men da vi kom ut med vårt første skjedde det mye på kort tid, sier Børge Hetland, salgs- og markedssjef i Navtor, som leverer digitale navigasjonsløsninger til den internasjonale shippingbransjen.

Selskapet har kontor med rundt 40 ansatte i Egersund, syv mil sør for Stavanger.

Coronaviruset ryster for tiden både finansmarkeder og globale forsyningskjeder, men hos Navtor fortsetter businessen som før. 

På en oversiktsskjerm vises posisjonen til store og små skip ute på det åpne hav.

Tre kjappe spørsmål

Tor Andreas Svanes, daglig leder i Navtor

– Hvorfor bør dere vinne eksportprisen?

– Fordi vi startet fra null for under ni år siden, og i dag er vi verdens største på distribusjon av offisielle, elektroniske sjøkart. Vi har hatt en gjennomsnittlig vekst på 50 prosent de seneste årene. Vi eksporterer stadig mer. I fjor kom 79 av omsetningen fra eksport, og det var til kunder i 64 ulike land.

– Hvilken nytte har dere av de statlige eksportvirkemidlene?

– Kjempestor nytte. Vi bruker Innovasjon Norge i forbindelse med messer og konferanser flere steder rundt i verden, men vi vil spesielt takke Norges ambassader og ambasadører i Tokyo og Singapore. De har vært til enorm hjelp.

– Hvordan påvirkes dere av coronaviruset?

– Alt vi lager og utvikler er lagret i skyen. Våre ansatte kan jobbe fra hvor som helst, og for tiden jobber de fleste hjemmefra, så driften påvirkes i utgangspunktet ikke. Viruset kan potensielt påvirke den globale shippingbransjen, men den langsiktige effekten er det for tidlig å si noe om.

Bedriftens forretningsidé handler om å utvikle og selge innovativ teknologi til skipsfarten. Den skal gjøre livet enklere for navigatører og skape en tryggere, mer oversiktlig og mer effektiv hverdag for mannskap, operatører og rederi.

Med programvaren fra Navtor kan kapteinen få anbefalt seilingsruter basert på værdata. 

Etterspørselen øker kraftig når kundene er fornøyde, og de anbefaler produktene til andre, potensielle kunder
Tor Andreas Svanes, daglig leder i Navtor

Rederne kan på sin sjekke om deres båten har alt som trengs å kunne planlegge og utføre en sikker seilas, følge med på posisjonen til skipene i flåten og se hvilke andre skip som befinner seg i nærheten.

– Ting gikk litt for sakte

Bedriften ble startet i 2011 av ti gründere som tidligere startet og jobbet sammen i Egersund-bedriften C-MAP Norway.

Fire år før oppstarten av Navtor ble C-MAP solgt til den amerikanske flygiganten Boeing, og etter flere transaksjoner er virksomheten i dag en del av Navico, der Goldman Sachs Merchant Banking Division er hovedeier. 

Eksportprisen 2020

  • GIEK, Eksportkreditt og Innovasjon Norge jakter på Norges beste eksportbedrift.
  • Prisen har som formål å hedre norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute.
  • Juryen består av Alexandra Bech Gjørv (leder), Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre.
  • Juryen skal vektlegge ett eller flere av følgende elementer: Eksportandel, lønnsomhet (stamina over tid), innovasjon av produkt og/eller marked samt verdiskaping i Norge.
  • Selve prisen var planlagt delt ut på Eksportkonferansen 26. mars 2020.

  • Konferansen er imidlertid blitt kansellert på grunn av coronapandemien. Av samme grunn er også selve prisutdelingen utsatt på ubestemt tid.

Men det tok ikke så mange årene før flere av gründerne i C-MAP ville prøve seg på ny.

– Vi syntes ting gikk litt for sakte i Boeing-systemet, og kom i samtaler med Smedvig, sier Tor Andreas Svanes, daglig leder i Navtor. 

Smedvig er et investerings- og utviklingsselskap med en pengebinge på rundt 12 milliarder kroner. Ifølge økonomitidsskriftet Kapital styres imperiet dels fra Stavanger og dels fra finansdistriktet Mayfair i London.

FÅR DRAHJELP FRA KUNDENE: – Du kan helt klart snakke om positive nettverkseffekter, sier Navtor-sjef Tor Andreas Svanes. Foto: Navtor

Konkurrenter i London og Tokyo

– Vi var ute med et produkt i februar 2012, og etter det har vi vokst kraftig. Du kan helt klart snakke om positive nettverkseffekter. Etterspørselen øker kraftig når kundene er fornøyde, og de anbefaler produktene til andre, potensielle kunder. Vi er blitt verdens største på distribusjon av offisielle, elektroniske sjøkart, sier Svanes.

Nominerte i 2020

HvemHva
Borregaard

Bioraffineri basert på tømmer

GE Healthcare

Legemiddelprodusent

Highsoft

Teknologiselskap med diagramverktøy

Hofseth International

Oppdrett og foredling av laks

Brunvoll

Thrustere og fremdrift for skip

Norbit

Produksjon av elektronikk

Kongsberg Satellite ServicesSatellitt-tjenester
Navtor

Navigasjons-IT for skipsfarten

Fra 2016 til 2019 ble omsetningen tredoblet. 

– Hvem er konkurrentene deres?

– Mange driver med distribusjon av elektroniske sjøkart og annen navigasjonsinformasjon, men de fleste av disse er lokale forhandlere.  og mange av disse vil forsvinne fordi de ikke klarer å følge med i den teknologiske utviklingen, sier Hetland. 

Han nevner London-baserte OneOcean som én konkurrent. En annen konkurrent er Tokyo-baserte Cornes, som i november kjøpte britisk GNS.

– Hvordan skal et lite selskap i Egersund klare seg i den konkurransen? 

– Fordi vi er en teknologibedrift som har halvannet til to års forsprang sammenlignet med konkurrentene. Vi har de rette medarbeiderne, og vi har bygget et nettverk med folk i Singapore, Japan, Kina, Hellas og andre internasjonale shippingsentre, sier han.

NAVTOR

(Mill. kr)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter284,3225,6
Driftsresultat30,813,9
Resultat før skatt29,812,4
Årsresultat23,38,7

Eiere: Smedvig (83 %), gründere og ansatte (17%).

– Det foregår noen samtaler nå

– Hvor sannsynlig er det med et eierskifte de neste par årene?

– Det er sannsynlig, og det foregår noen samtaler nå, selv om utfallet ikke er avklart. De seneste årene har vi hatt mye interesse fra forskjellige aktører. 

– Interessen er både fra finansielle miljøer samt eksisterende miljøer i shippingmarkedet, både i Norge og utlandet.

– Hva skyldes interessen?

– Det skyldes nok at vi har tatt markedet med storm, og at vi har lansert produkter som kundene ønsker. Den digitale plattformen vår kan dessuten brukes til mye mer enn bare navigasjonsrelaterte produkter og tjenester.