Color og Fjord Line konkurrerer om last til og fra Danmark

Fjord Line og Color Line konkurrerer om godsfrakten mellom Norge og Danmark mens ordinær passasjertrafikk er stengt ned. Begge seiler strekningen Kristiansand–Hirtshals.

I FART FRA I DAG: – Frakt er prioritert, og vi har en innarbeidet fartsplan som vi følger til glede for fraktkunder og norsk industri og næringsliv, sier Color Lines Helge Otto Mathisen. Foto: Color Line

Fem daglige fergeavganger mellom Norge og Danmark sørger for at det er god kapasitet til frakt av containere og annen last. Tre av disse avgangene går fra i dag, fredag, på strekningen Kristiansand–Hirtshals.

I tillegg er det tre ukentlige seilinger Oslo–Kiel–Oslo med roll on/roll off-skipet «Color Carrier», som fortsetter å betjene sin godsrute mellom Norge og kontinentet.

Onsdag ettermiddag kom meldingen om at Olav Nils Sundes rederi Color Line setter inn hurtigbåten «SuperSpeed 1» i ruten Kristiansand–Hirtshals.

Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som en direkte konsekvens av myndighetenes tiltak for å begrense spredningen av coronaviruset.

Fra før av har konkurrenten Fjord Line to daglige avganger mellom Kristiansand og Hirtshals med bil- og passasjerfergen «Stavangerfjord».

I GODSFRAKT: Color Lines konsernsjef Trond Kleivdal. Foto: Color Line

Gjør unntak

Color Lines konsernsjef Trond Kleivdal viser til at myndighetene gjør unntak i innreise- og karantenereglene for transport av gods:

– Vi har derfor valgt å opprettholde viktige frakttilbud mellom Norge, Tyskland og Danmark, sier han.

Tilbudet består av «Color Carrier», som betjener ruten Oslo–Kiel med gods på vanlig måte, pluss at «SuperSpeed 2» går i sin ordinære rute med godstrafikk mellom Larvik og Hirtshals.

Og fra i dag settes altså «SuperSpeed 1» i godstrafikk fra Kristiansand.

Der har Fjord Line allerede samlet sin norske transportvirksomhet etter at den normale trafikken på strekningen Bergen/Stavanger–Hirtshals og LangesundHirtshals ble stanset.

– Vi har innstilt all ordinær trafikk, og tre av våre fire skip ligger til kai. Det eneste fartøyet i drift, «Stavangerfjord», opererer nå en nødrute mellom Kristiansand og Hirtshals med to daglige rundturer, sier Fjord Line-sjefen Rickard Ternblom.

I GODSFRAKT: Fjord Line-sjefen Rickard Ternblom. Foto: Fjord Line

– Tilfredsstillende

«Stavangerfjord» frakter gods og passasjerer – dansker som skal tilbake til Danmark og nordmenn som skal hjem til Norge.

Ternblom beskriver belegget som tilfredsstillende og sier samarbeidet med myndigheter og havnene både i Norge og Danmark har vært «glimrende».

– Omtrent 90 prosent av inntektene våre er borte, og det er ingen nye bookinger som gjøres nå, sier Fjord Line-sjefen, som har permittert eller sendt hjem cirka 370 ansatte. Av disse er 105 norske berørt. Og permitteringene kan ifølge ham bli utvidet til å omfatte enda flere.

I perioden 16.–27. mars skulle «SuperSpeed 1» ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men på grunn av de inntrufne forholdene er skipet blitt liggende i Kristiansand.

– Vi går i ordinær rute, men kun ettermiddagsavgang fra Kristiansand og kveldsavgang fra Hirtshals, sier Color Lines konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen.

– Vi setter skipet inn med de begrensninger myndighetene setter. Frakt er prioritert, og vi har en innarbeidet fartsplan som vi følger til glede for fraktkunder og norsk industri og næringsliv, sier han.