Moody's nedgraderer cruiselån

Moody's har nedgradert cruisesektoren, deriblant både Torstein Hagens og Hurtigrutens obligasjonslån. De handles nå til kurser mellom 55,9 og 62,9 prosent av pålydende.

REFINANSIERTE I VINTER: Hurtigruten oppnådde gode betingelser da rederiet i januar refinansierte et milliardlån til sine nye ekspedisjonsskip. Nå er dette lånet nedgradert av kredittvurderingsselskapet Moody's og handles til vel 60 prosent av pålydende. ILLUSTRASJONSFOTO: HURTIGRUTEN
Shipping

Kredittvurderingsselskapet Moody's Investors Service nedgraderer cruisesektoren på grunn av coronavirusets herjinger.

Obligasjonslånene som Torstein Hagens selskaper Viking Cruises og Viking Ocean Cruises har tatt opp tidligere, er nedjustert fra B1 til B2. Samtidig varsles det at ytterligere nedgraderinger kan bli aktuelle.

I begrunnelsen viser Moody's' cruiseanalytiker Pete Trombetta til at Viking har innstilt sine seilinger frem til 30. juni.

Det betyr at selskapet vil få en betydelig negativ kontantstrøm i denne perioden, samtidig som Trombetta venter at gjenopphentingen i cruisemarkedet kan vise seg å ta tid.

HAR FLÅTEN I OPPLAG: Torstein Hagen har tjent penger på å sende amerikanere på cruise i Europa. Nå er det full stopp i denne trafikken. Foto: NTB Scanpix

Vikings flåte teller 72 elvecruisebåter og seks havgående cruiseskip. I perioden fra oktober 2018 til september i fjor hadde Viking-selskapene ifølge Moody's driftsinntekter på 2 milliarder dollar.

Også Hurtigruten

Samtidig nedgraderer Moody's Hurtigrutens gjeld fra B2 til B3, og ratingbyrået varsler også her at det vil vurdere endringer i form av videre nedgraderinger i lys av den vanskelige bookingsituasjonen i kjølvannet av covid-19-pandemien.

Kredittvurdering av obligasjoner er et mål for bedømme kredittverdigheten i slike gjeldspapirer, Kodene strekker seg fra A - som er klassifiseringen for sikre investeringer - til D, der total fiasko anses som mest sannsynlig.

B2 og B3, som Moody's benytter, betyr at lånet karakteriseres som en spekulativ investering og at en forverret situasjon kan ventes.

I slutten av januar gjennomførte Hurtigruten en større refinansiering og hentet 300 millioner euro, nær 3,4 milliarder kroner etter fredagens vekslingskurs, gjennom et femårig, sikret obligasjonslån.

Lånet ble betydelig overtegnet, og renten endte på hyggelige 3,375 prosent.

Meglerhusene Carnegie, Danske Bank, DNB Markets og Nordea gjorde jobben med låneopptaket, som ble gjennomført i regi av selskapet Explorer II.

Lånet har sikkerhet i de to nye hybriddrevne ekspedisjonscruiseskipene «Roald Amundsen» og «Fridtjof Nansen», som er bygget ved Kleven Verft i Ulsteinvik.

Hagen største eier

Hagen har to store obligasjonslån, det ene på 550 millioner dollar, eller 5,7 milliarder kroner, med kupong på 5,875 og forfall i 2027. I vinter ble det usikrede lånet priset til 53 prosent av pålydende.

De seneste omsetningene i Viking Cruises-obligasjonene har skjedd til kurser mellom 55,9 og 58,6 prosent.

Torstein Hagen kontrollerer selv tett oppunder 77 prosent av cruiserederiet Viking. Resten eies av TPG Capital og Canada Pension Plan Investment.

Hovedaksjonær i Hurtigruten er det London-baserte investeringsselskapet TDR Capital.

Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og eier av Finansavisen, er styreleder og eier 5 prosent av Hurtigruten gjennom sitt investeringsselskap Periscopus.

hurtigruten
viking cruises
torstein hagen
moody's
Nyheter
Shipping