Økt lagerbehov gir rekordrater i produkttankmarkedet

Økt behov for lagringskapasitet gir rekordinntjening for produkttankskipene. Frontline-skipet som ble angrepet i fjor sommer håver nå inn.

ANGREPET: Frontline-skipet «Front Altair» ble i fjor sommer angrepet i Omanbukta. Nå er skipet sikret en knallkontrakt. Foto: NTB Scanpix
Shipping

– Produktmarkedet er i en situasjon hvor oljeprisfallet på den ene siden har ført til bedre raffineringsmarginer og stimulert til økt produksjon, mens etterspørselen etter noen av produktene som produseres har falt kraftig. Resultatet er at behovet for lagring har økt, sier adm. direktør Robert Hvide Macleod i driftsselskapet Frontline Management til Finansavisen.

I tillegg har det han omtaler som «ekstrem volatilitet i lokale produktpriser åpnet arbitrasjemarkedet mellom kontinentene».

Rekord

Mens råoljetankskipene i lengre tid har oppnådd knallrater, følger nå skipene som frakter oljeprodukter etter på grunn av det store behovet for lagringskapasitet.

Spotratene for LR2-produkttankskip har løftet seg med over 60 prosent på én måned til mer enn 80.000 dollar pr. dag. Det er ny rekord, ifølge meglerhuset Clarksons Platou.

LR1-skipene seiler inn nær 60.000 dollar pr. dag, det høyeste nivået siden 2008.

I fjor høst ble et stort antall LR2-tankere benyttet til frakt av råolje. Dermed er det færre skip tilgjengelig til å frakte oljeprodukter, noe som også bidrar til dagens rekordrater.

Back in business

I tillegg til en betydelig flåte store råoljetankere av typen VLCC og suezmax, eier Frontline 18 LR2-produkttankskip, som også kan benyttes til frakt av råolje.

Et av disse er «Front Altair», som i fjor sommer ble utsatt for et angrep i Omanbukta.

Etter omfattende reparasjoner er skipet «back in business», og ifølge meglerkilder er det sluttet av råvaretraderen Vitol i ett år til 40.000 dollar pr. dag.

– Jeg kommenterer ikke enkeltslutninger, men produktmarkedet er meget sterkt. Det gjelder både spotrater som er på «all time high» og timecharter-rater som er stigende både når det gjelder pris og lengde, sier Macleod.

– Hva er strategien for denne delen av flåten?

– Frontline har lenge hatt en strategi om å beskjeftige LR2-flåten både i produkt og råolje, og én av tre LR2 er nå i råoljefrakt, sier MacLeod.

Strategien som forblir uendret er ifølge Frontline-sjefen «å optimere hver posisjon og bytte mellom markedene når det er riktig».

NYTER MARKEDET: Frontline-sjef Robert Hvide Macleod. Her med analytiker Nicolay Dyvik i DNB Markets (t.h.). Foto: Iván Kverme
frontline
tankmarkedet
produkttankere
robert hvide macleod