– Kina forblir lyspunktet

Kina forblir det globale lyspunktet i shipping etter et oppsiktsvekkende comeback, viser tall fra Clarksons Research.

ØKT AKTIVITET: Kinas havner blir stadig travlere. Her er et containerskip i ferd med å legge til kai i Wuhan 12. april. Foto: STR
Shipping

Meglerhuset Clarksons følger verdenshandelen tett gjennom å se på utviklingen i antallet havneanløp ved å spore skipenes AIS-signal (automatisk identifikasjonssystem).

Tall frem til 17. april viser ifølge meglerhuset at den globale handelen virker å sitte fast i en nedadgående trend på grunn av tiltakene som er innført for å bremse covid-19-pandemien.

Jevnt over er nedgangen i antallet havneanløp på rundt 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er imidlertid store regionale forskjeller.

FORBLØFFET: Analysesjef Turner Holm i Clarksons Platou Securities. Foto: Eivind Yggeseth

– Lyspunktet

Mens Europa og USA hadde henholdsvis 38 prosent og 9 prosent færre havneanløp har aktiviteten i Kina, som ble først rammet av pandemien, virkelig tatt seg opp.

Ifølge Clarksons' data er det flere havneanløp i Kina nå enn på samme tid i fjor. Det gjelder alle shippingsegmenter unntatt cruise. Økningen på årsbasis er vel 20 prosent.

«Snuoperasjonen er bemerkelsesverdig med tanke på fallet på 30 prosent i midten av februar, selv justert for kinesisk nyttår», skrev analysesjef Turner Holm i Clarksons Platou Securities i en oppdatering i forrige uke.

Oppgangen har riktignok bremset noe den seneste uken, ifølge de ferske tallene, men kun marginalt. «Kina forblir det det globale lyspunktet i shipping», skriver Holm tirsdag.

Spesielt for store fartøy er aktiviteten stigende, noe som ifølge analysesjefen blant annet kan signalisere strategisk lagerbygging i forkant av økonomisk stimuli.

kina
havner
verdenshandel
europa
usa
clarkson platou securities
turner holm
Nyheter
Shipping
Børs