Spår stortankrater over 300.000 dollar dagen

Tankrederiene Frontline og Hunter gikk rett til himmels på børsen tirsdag. Nå spår shippinganalytiker Petter Haugen at vi denne uken vil få se VLCC-rater oppe i 300.000 dollar dagen.

TIL HIMMELS: Stortankratene er igjen på vei mot 200.000 dollar dagen og det er sannsynlig at de vil  gå enda høyere. Foto: Dreamstime
Shipping

John Fredriksen-kontrollerte Frontline var tirsdag ettermiddag opp over 13 prosent på Oslo Børs, mens Arne Fredlys Hunter var opp 10 prosent. Hovedårsaken til den kraftige kursoppgangen er et supersprekt tankmarkedet der ratene i over en måned nå har ligget på mellom 150.000 og 250.000 dollar dagen. Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux tror imidlertid ikke at toppen på noen som helst måte er nådd. Haugen forventer at ratene allerede denne uken kan komme til å overstige 300.000 dollar og han ser ikke bort fra at spotratene kan komme til å gå mye høyere.

– Slik markedet ser ut nå så kan spotratene nær sagt bli hva som helst, sier han.

REKORDRESULTAT? Mye tyder på at John Fredriksens Frontline vil levere sitt beste årsresultat noensinne i 2020. Foto: Eivind Yggeseth

Høy betalingsvilje

Med svært lave og sågar tidvis negative oljepriser er det ingen tvil om at det fysiske oljemarkedet for tiden er under voldsomt press.

– Vi tror at tankmarkedet fortsatt har en oppside rett og slett fordi betalingsviljen for lagerplass nå er helt ekstrem.

Mandag var det cirka syv dollar forskjell på fysisk levert råolje i Nordsjøen og første kontrakten i forwardmarkedet for Brent.

– Med syv dollar differanse kan du altså betale 14 millioner dollar for én knapp måneds lagring på skip. 14 millioner på 30 dager gir en rate tett opp til 500.000 dollar pr. dag. Og det er med syv dollar differanse når spotprisen er 18 dollar, sier Haugen.

Som det amerikanske markedet viste tidligere denne uken er det heller ikke noe i veien for at spotprisen kan bli enda lavere enn 18 dollar.

– Da vil «spreaden» på kortenden av forwardkurven også kunne gå over 500.000 dollar, men da, og kanskje før, kommer nok både reder og befrakter til å foretrekke å heller gjøre lengre kontrakter.

TANKOPTIMIST: Petter Haugen tror på skyhøye tankrater de nærmeste ukene. Foto: Iván Kverme

Vil gå for lange kontrakter

Mens spotratene i teorien kan bli omtrent hva som helst så mener Petter Haugen at det egentlig er mer interessant å følge med på prisnivåene på de lengre kontraktene.

– I dag hører vi at 95.000 dollar pr. dag diskuteres for ett års kontrakter hvilket er om lag 50 prosent høyere rater enn hva vi har som årsanslag for 2020. Og allerede med våre rater venter vi 40 prosent yield i Frontline i år, sier han.

Alle, både redere og analytikere, i markedet er enige i at det kommer en vanskelig periode for tankmarkedet når oljeetterspørselen igjen blir høyere enn tilbudet og det blir trekke på lagrene.

– Det er så nære en naturlov man kan komme i tankmarkedet. Spørsmålet er altså ikke om, men når det skal skje og hva ratene skal være før dét skjer.

Ifølge Haugen så synes det nå som om markedet tror at økonomien skal jevnt og gradvis bevege seg tilbake til normalen igjen kanskje allerede i løpet av sommeren. Det er Kepler Cheuvreux-analytikeren diametralt uenig i.

– Normaliteten kommer først med vaksine og før dét vil all bevegelse og transport reduseres fra sitt normalnivå. Det betyr igjen at de høye lagerkostnadene for oljemarkedet og at de høye tankratene vil vare en god stund. Med vårt anslag om 64.000 dollar pr. dag for 2020 tror vi fortsatt vil ha et sterkt tankmarked i kvartaler heller enn måneder, sier Petter Haugen.

frontline
petter haugen
kepler cheuvreux
tankrater