Belships vil ri av stormen

Pareto mener Belships er godt rustet til å tåle en lengre nedtur i tørrlastmarkedet. Nå kommer japanske Imabari inn som ny medeier.

ET AV FLERE NYBYGG: Ultramax-carrieren «Belaja» på 61.000 dødvekttonn ble levert fra Shin Kurushima-verftet til Belships i februar. Ytterligere to nybygg ferdigstilles for Belships på Imabari i Japan i år og neste år. Foto: Belships
Shipping

Ifølge Pareto er Belships og 2020 Bulkers de eneste av åtte børsnoterte tørrlastaksjer meglerhuset følger som ikke vil få likviditetsproblemer selv om dagens rater i forward-markedet skulle vedvare i noen år til.

Belships-sjef Lars Christian Skarsgård vil ikke kommentere meglerhusets vurderinger av konkurrerende rederier, men sier at selskapet mener det har en komfortabel finansiell situasjon i dagens marked.

– Vi er fornøyde med å levere overskudd i alle kvartaler i fjor. Vi har fokusert på å ha en sterk balanse samtidig som vi har klart å vokse, sier Skarsgård.

«GODT POSISJONERT»: – Det er gode sjanser for bedring i markedene fremover, og vi er godt posisjonert når ting normaliserer seg, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård. Foto: Iván Kverme

I en klasse for seg

Pareto Securities mener Belships er i en klasse for seg ved at rederiet heller ikke ser ut til å komme i brudd med bestemmelser i sine låneavtaler med dagens fremtidsrater de neste fire årene. Gjeldsgraden er 61 prosent.

I den andre enden av skalaen befinner Eagle Bulk og Scorpio Bulkers seg. Ifølge Paretos beregninger kan disse rederiene gå tomme for kontanter i henholdsvis tredje og fjerde kvartal i år dersom ikke markedet tar seg opp.

Star Bulk Carriers og John Fredriksens Golden Ocean Group har etter Paretos beregninger en «runway» som tar dem frem til første kvartal neste år basert på meglerhusets anslag for fremtidsrater for de vanligste typene bulkcarriere.

Paretos analysesjef Eirik Haavaldsen utfyller bildet:

– Både Star Bulk og Golden Ocean er selskaper vi ser på som godt rustet og interessante aksjekjøp i dagens marked. Vi tror også begge har sikret seg litt periode-dekning på nivåer over dagens FFA-nivåer.

HAR LAGET RANGERING: Pareto Securities' Eirik Haavaldsen. Foto: Pareto Securities

Får japansk medeier

Etter at investoren Frode Teigen overtok aksjemajoriteten i Belships ved å kjøpe en større aksjepost av den tidligere hovedaksjonæren Sverre Jørgen Tidemand og fusjonerte inn sine tørrlastaktiviteter i det børsnoterte rederiet har Belships vokst med flere skip.

Medregnet nybygg teller flåten 24 skip i supramax- og ultramax-klassene med en størrelse på mellom 50.000 og 64.000 dødvekttonn.

Om tre uker tar Belships levering av et nybygg hvor halvparten av kjøpesummen betales med aksjer til en forhåndsavtalt kurs på 7,15 kroner.

Det er Imabari – en stor japansk verftsgruppe – som kommer inn som Belships-medeier med cirka 7 prosent av aksjene, etter Teigens selskaper, Wenaasgruppen og Tidemands selskap Sonata.

– Markedet er utfordrende om dagen med unormalt lave rater og usikkerhet overalt. Vi har god kontraktsdekning med over halve flåten dekket ut året, så vi klarer oss relativt bra, sier Skarsgård.

– Det er gode sjanser for bedring i markedene fremover, og vi er godt posisjonert når ting normaliserer seg, sier Belships-sjefen.

På børsen prises Belships til 1.185 millioner kroner og har en enterprise value på 392 millioner dollar.

Aksjeopsjon til 6 kroner

For vel et år siden gikk Skarsgård fra skipsmeglerhuset Fearnleys til tørrlastrederiet Belships. Hvis tørrlastmarkedet kommer tilbake for fullt om et par-tre år, kan det vise seg å være et svært lønnsomt jobbskifte.

Skarsgård har nemlig en opsjon til å kjøpe fem millioner Belships-aksjer til kurs seks kroner. Nå er kursen lavere; 5,60 kroner, men i mai i fjor var den på det høyeste oppe i vel 8,50 kroner.

Opsjonen kan benyttes i tidsrommet mellom mars 2022 og mars 2024 og gi en gevinst på 12,5 millioner kroner hvis kursen skulle være tilbake på samme nivå som på toppen i fjor når Skarsgård eventuelt bestemmer seg for å selge opsjonsaksjene.

Fra før av eier Belships-sjefen 437.000 aksjer i rederiet, de fleste gjennom sitt private selskap Torinitamar, som er rederiets 15. største eier.

belships
lars christian skarsgård
pareto securities
eirik haavaldsen
2020 bulkers
golden ocean group
star bulk carriers
tørrlast