Festen fortsetter - Hafnia Tankers øyner opprykk

Produkttankmarkedet er i nirvana. Den tilstanden benytter Hafnia Tankers til å søke om opprykk fra Oslo Axess til Oslo Børs.

PÅ KONTRAKT: Den 2019-bygde LR2-tankeren «BW Galatea» er leid ut i ett år til Clearleake for 33.000 dollar pr. dagen. Foto: Hafnia Tankers.
Shipping

Tirsdag skrev Finansavisen at produkttakratene hadde sprengt alle tidligere rekorder.

Da var LR2-ratene oppe i 88.100 dollar, mens LR1-skipene og MR-skipene seilte inn henholdsvis 64.000 dollar og 34.400 dollar pr. dag.

Det er kun peanøtter etter bevegelsene de siste dagene.

LR1-skipene oppnår nå 155.300 dollar pr. dag, LR1-skipene 107.200 dollar og MR-skipene 73.000 dollar pr. dag, sistnevnte etter et hopp på 51 prosent over natten, ifølge Clarksons Platou.

Meglerhuset begrunner rateeksplosjonen slik:

– Betydelige forsinkelser ved havner over over hele verden kombinert med flytende lagring har strammet til fartøykapasiteten og er bakgrunnen for rekordratene.

Vil rykke opp

Ifølge meglerhuset kan MR-tankere nå oppnå et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 2,6 millioner dollar for en rundreise, noe som tilsvarer 9 prosent av verdien for et fem år gammelt skip.

For LR2-tankere er det tilsvarende tallet 9 millioner dollar pr. tur. Det tilsvarer en femtedel av verdien av et fem år gammelt skip.

Om ikke markedet er i nirvana nå, er det ikke langt ifra, og den tilstanden ønsker altså Hafnia å utnytte til å få opprykk. Søknaden om å bli overført fra Oslo Axess til Oslo Børs ble sendt torsdag.

På én uke er rederies aksje opp nesten 40 prosent. Torsdag ettermiddag var markedsverdien 8,4 milliarder kroner.

produkttankere
hafnia tankers
clarkson platou securities
tankmarkedet