Arne Fredly skal ha kjøpt tankskip på privaten

Arne Fredly navngis som sannsynlig kjøper av en 14 år gammel råoljetanker i VLCC-klassen. Investoren vil ikke kommentere saken.

LITE Å MELDE: - Vi melder når vi har noe å melde, svarer investor Arne Fredly (t.v.) på spørsmål om han har kjøpt en eldre VLCC. Her med Hunter-sjef Erik A. S. Frydendal (t.h.) og Daewoo-verftets toppsjef Sung-Geun Lee. Foto: Hunter Group
Shipping

«Vi melder når vi har noe å melde» skriver Fredly i en sms til Finansavisen. Sjefen i Fredlys tankrederi Hunter Group, Erik A. S. Frydendal har ikke returnert avisens henvendelser.

Shippingavisen TradeWinds skrev torsdag kveld at Fredly er knyttet til salget av en eldre 300.000-tonner fra AET Tankers i Singapore, «Bunga Kasturi Tiga». Det antydes at han kan ha kjøpt skipet privat.

Salgssummen skal ha endt på 40 millioner dollar - 427 millioner kroner - etter det som trolig har vært en heftig budkrig.

De siste transaksjonene for tilsvarende fartøyer er gjort i området 37-38 millioner dollar.

Rekker Fredly festen?

Etterspørselen etter eldre VLCC-er med rask levering er høy med dagens råsterke tankmarked, noe som reflekteres i stadig høyere priser i annenhåndsmarkedet.

Midt i uken lå spotmarkedet for Very Large Crude Carriere rundt 200.000 dollar dagen. Men ifølge en av TradeWinds' kilder skal «Bunga Kasturi Tiga» først leveres til den nye eieren i juni.

Kilden mener at Fredly og Hunter i tilfelle kan gå glipp av dagens ratefest i stortankfarten.

Analytikere venter imidlertid at ratene fortsatt vil være svært solide i andre halvår selv om de skulle falle tilbake fra dagens skyhøye nivåer.

I tidlig handel fredag var Hunter Group-kursen ned 2,47 prosent til 4,34 kroner, noe som verdsetter rederiet til 2,5 milliarder kroner.

Tok ned risikoen

Arne Fredly er største eier i Hunter Group med 29,1 prosent. De neste på aksjonærlisten er skipsreder Arne Blystad og investeringsselskapet Sundt.

«Siden vi emitterte har vi leid ut skipene til gode rater og skipsprisene har steget. Nå har vi tatt ned risikoen i selskapet gjennom avtalen om å leie ut tre av VLCC-ene langsiktig til rater på 80.000 dollar dagen. Og vi jobber med flere avtaler for resten av flåten», sa Fredly i et intervju med Finansavisen i slutten av mars. 

Hunters syv nybygg har en snittpris på 86 millioner dollar pr. stykk inkludert scrubbere for rensing av svovelutslippene.

På spørsmål om rederiet er klar til å selge dersom noen byr en grei pris for skipene svarte Fredly:

«Vi bestilte åtte søsterfartøyer og har solgt ett med en solid gevinst. Markedet avgjør hva som skjer fremover. Vi er opportunistiske og vurderer de mulighetene som måtte dukke opp».

arne fredly
vlcc
hunter group
tankskip
tankmarkedet