Vil skape større åpenhet

Midt i en økonomisk krise og  i et marked hvor oljeprisen er på sitt laveste siden 1990-tallet digitaliserer gassmegler Dag Lilletvedt bort sin egen jobb.

SATSER I SKYEN: Gründeren Dag Lilletvedt har lansert en digital markedsplass for marint drivstoff. Powerzeek i Bergen konsentrerer seg foreløpig om LNG men har planer om å utvide med flere produkter etterhvert. Foto: Privat
Shipping

– Jeg digitaliserer meglingsjobben min. Slik sett kan du si at jeg overflødiggjør min egen funksjon. Men jeg tenker det er bedre at jeg gjør det enn at andre gjør det, sier Dag Lilletvedt til Finansavisen.

Denne uken lanserte han Powerzeek, en plattform og online markedsplass for marint drivstoff. Bergen-selskapet har som målsetting å gjøre det enklere å få tak i renere og billigere drivstoff til skip, uansett hvor i verden de befinner seg.

Satser i krisetid

Lilletvedt har jobbet inn mot LNG-markedet i snart 20 år, først i Shell og siden 2005 i egen regi som gründer. Som megler har han hjulpet rederier og tungindustri med å få tak så rimelig LNG som mulig, og som gassdesigner har han tegnet og prosjektledet LNG-infrastruktur.

Ifølge International Monetary Fund (IMF) er verden nå inne i den verste økonomiske krisen siden 1930-tallet. I tillegg er oljeprisen på sitt laveste siden 1990-tallet. 

– Det er sikkert ikke det lureste tidspunktet å satse på, men på den andre siden finnes aldri det rette tidspunktet å starte noe nytt.

– Etter å ha vært gründer i mange år vet jeg at det er vanskelig å bygge opp noe nytt uansett hvilken fase markedet er i, sier Lillletvedt. 

Han trøster seg med at mange kjente teknologiselskaper er blitt lansert i eller rundt krisetider og sier at «vi får prøve å hente motivasjon der vi kan».

– Større åpenhet

LNG er flytende naturgass (liquefied natural gas), som har en temperatur på minus 160 grader og er komprimert 600 ganger.

For å hjelpe rederier med å få tak i denne superkalde gassen med riktig kvalitet og til lavest mulig pris kreves det spisskompetanse og nettverk.

Nå løfter Lilletvedt istedet kompetansen og nettverket opp i skyen.

– Gjennom Powerzeek gjør jeg dette tilgjengelig for alle. Det vil bidra til større åpenhet og transparens i markedet, og forhåpentligvis også til at rederier enklere får tak i både renere og billigere drivstoff, sier eks-megleren.

Etterhvert ser Lilletvedt for seg å ta inn andre typer renere drivstoff som for eksempel biogass, hydrogen og ammoniakk. Han mener det også er naturlig å ta med de konvensjonelle drivstoffene.

Tenker vekst

Selskapet er så langt finansiert av Lilletvedt selv, men på lengre sikt er målet å vokse ved hjelp av ekstern kapital.

– Det vi konsentrerer oss om nå å få produktet ut i markedet og bygge såkalt plattformlikviditet ved å få inn et stort antall kjøpere og selgere i plattformen. Det vil bidra til å skape interesse hos selgerne og gode konkurransevilkår, sier Lilletvedt. 

– Hvis vi kan løfte dette til å bli et spennende norsk teknologiselskap i det markedet vi er inne i nå kommer nok investorene etterhvert, sier gründeren.