I mai i fjor solgte Yuhong Hermansen, som er majoritetseier og styreleder i Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), ferge- og hurtigbåtrederiet Norled til det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.
Salgsgevinsten er hovedårsaken til at DSD-konsernet ifjor leverte sitt beste resultat noensinne på en drøy milliard kroner. Men kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal vil ikke oppgi hvor stor gevinsten ble:
– Vi går ikke ut med gevinsten fra salget, skriver hun i en epost til Finansavisen.
– Finansielt riktig
Det er aldri offentliggjort hva kjøperne betalte for Norled. Hvis man legger til grunn en antatt transaksjonsverdi på mellom åtte og ti ganger resultatet før avskrivninger og finansielle poster - EDBITA - blir selskapsverdien mellom 3.664 og 4.580 millioner kroner.
Mye tyder imidlertid på at handelen ble gjennomført basert på en neddiskontert kontantstrøm fra driften ettersom Norled har mange lange, faste kontrakter med det offentlige.
Ved utgangen av 2018 var den langsiktige gjelden i Norled nær 1,9 milliarder kroner.
I DSDs konsernregnskap for 2018 sto konsernets ferger og lokalruteskip bokført til 3 milliarder kroner. Det tilsier at den regnskapsmessige gevinsten trolig ligger rundt 1 milliard kroner og at likviditetseffekten har vært enda større.
– 2019 var et fantastisk år resultatmessig for DSD, noe vi selvfølgelig er både stolte og fornøyde med. Det var finansielt riktig å selge Norled ut av vår investeringsportefølje selv om selskapet hadde lang maritim historikk og en historisk forankring i DSD, sier konsernsjef Ingvald Løyning.
Fjorårets resultat for DSD konsernet er det beste i selskapets 165-årige historie.
– Vi vil bruke salgsprovenyet til å styrke oss innen de bransjene der vi allerede har solid kompetanse; mobilitet, maritim og turisme, pluss gå inn i nye teknologiske og bærekraftige selskaper innen marin sektor og helse, sier Løyning.
Høye tankrater
DSD eier i dag flere store virksomheter og har totalt over 5.000 medarbeidere. Det største selskapet er Tide, Norges nest største busselskap og en betydelig bussaktør i Danmark. DSD Shipping, DSD Cargo og det ferske turistselskapet Go Fjords er også sentrale eierposter i det familieeide konsernet.
Tide leverte et negativt resultatbidrag i 2019, primært som følge av kostnader i forbindelse med sterk vekst og oppstart av fem nye anbudsområder, foruten tap og nedskrivning av materiell benyttet i anbud som avvikles i 2019 og 2020.
Løyning mener at de langsiktige offentlige busskontraktene som utgjør størstedelen av Tides ordrereserve på 28,3 milliarder kroner er et godt utgangspunkt for bedrede resultater i årene som kommer.
DSD Shipping styrket resultatet i fjor, både som følge av reverseringer av tidligere års nedskrivninger og på grunn av et bedre marked innen tankfarten på slutten av året. Rederiet eier og driver råolje- og produkttankskip.
– Vi ser at tankmarkedet har forbedret seg ytterligere inn i 2020, og det har bidratt til en meget god start på inneværende år for DSD Shipping, sier Løyning.
Rederiet fikk levert det første av fire nye produkttankskip i 50.000-dødvekttonnsklassen i fjor høst. Både nybygget og de større råoljetankskipene i flåten seiler i spotmarkedet, der inntjeningen nå ligger i overkant av 70.000 dollar pr. dag.
Den neste produkttankeren leveres fra verftet 30. juni, litt forsinket på grunn av corona-pandemien. De to siste fartøyene i serien er planlagt overtatt i august og oktober.
Inn i reiseliv
DSD Cargo og Go Fjords leverte begge negative resultatbidrag for 2019. Go Fjords er under oppbygging og er i ferd med å etablere en digital salgsplattform av pakketerte reiselivsopplevelser rettet mot norske og internasjonale turister. Plattformen planlegges lansert i inneværende år.
Egenkapitalen i DSD-konsernet økte ifjor til til 2,42 milliarder kroner, tilsvarende en egenkapitalandel på over 50 prosent, som er opp fra 27 prosent i 2018.
– Samlet sett er jeg fornøyd med utviklingen i DSD-konsernet for 2019. Det er fortsatt variasjoner og betydelige potensial for forbedringer i deler av porteføljen. Men i sum er jeg tilfreds med den underliggende utviklingen i selskapene og evnen til å fornye og tilpasse seg en mer fremtidsrettet og teknologidrevet fremtid, sier Løyning.
Mens Covid-19 pandemien ventes å gi negative resultatimplikasjoner for spesielt Tides kommersielle turbussvirksomhet og turismesatsningen Go Fjords i 2020, vil trolig konsekvensene av pandemien bli avdempet av et godt tankmarked og en langsiktig kontraktsdekning i Tide.
– Spennende prosjekter
Pandemien har så langt ikke lagt en demper på investeringslysten, og tidligere i år gikk DSD inn på eiersiden i mobilitets- og start-up selskapet imove og aktivitets- og opplevelsesleverandøren XXLofoten i Svolvær.
– Det er en krevende tid vi er inne i, og ekstra krevende er det å spå om fremtiden. Vi har imidlertid mange spennende prosjekter på gang, og står sterkt med en fremoverlent organisasjon, en ny, målrettet strategi og betydelig finansiell kapasitet, sier Løyning.
DSD
(Mill.kr.) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 5.345,5 | 5.667,4 |
Driftsresultat | 251 | 233 |
Resultat før skatt | 1.007 | 109 |