Seks dager etter at styreleder Bernt Jacob Pettersen i Skibsaktieselskapet Navigation Co. sendte melding om at Anders Nome Lepsøe slutter som adm. direktør i Westfal-Larsens toppselskap kom beskjeden om at Ulrich Müller skal overta jobben.
«Ja, jeg har bestemt meg for å slutte. Jeg har pt. ingen planer for hva jeg skal gjøre fremover. Ytterligere kommentarer har jeg avtalt skal avgis av styrets formann, Bernt Jacob Pettersen», skriver Lepsøe i en SMS til Finansavisen onsdag ettermiddag.
– Her handles raskt. Anders ønsket å gi seg og Ulrich Müller var ledig på torget og har bred erfaring i tørrlast. Bergen er en liten by, sier Pettersen om den kjappe ansettelsesprosessen.
Lang erfaring
Müller er 64 år gammel og skal være på plass i sin nye jobb i løpet av et par ukers tid. Han har over 40 års erfaring fra shippingbransjen og arbeidet i forskjellige posisjoner i Grieg Gruppen i Bergen fra 1978 til 1995.
Deretter var han adm. direktør i tørrlastrederiet Spar Shipping, også det i Bergen, før han kom til Viken Marine og ble der inntil 2011, da han overtok som toppsjef i rørrlastrederiet Belships i Oslo. Der sluttet Müller i etterkant av at investoren Frode Teigen kom inn som ny hovedaksjonær i 2018/2019.
Anders Nome Lepsøe har arbeidet i Westfal-Larsen-gruppen i drøye ti år og sittet som toppsjef de siste tre og et halvt årene.
På vegne av styret beklager Pettersen hans avgjørelse om å slutte og sier Lepsøe er en verdifull leder som har vært høyt respektert både internt og eksternt.
Etter at Westfal-Larsen-eide Masterbulk har drevet gruppens flåte av spesialbulkskip - såkalte open hatch-bulkcarriere - med base i Singapore i 25 år, ble det i vinter bestemt at virksomheten skal flyttes tilbake til Bergen.
Samtidig ble den tidligere toppsjefen i Stavanger-rederiet Solvang og Hansa Tankers i Bergen, Magne Morken, ansatt som ny sjef for Westfal-Larsens tørrlastvirksomhet.
– Forutsigbare skatteregler for rederibedriftene er en viktig medvirkende årsak til beslutningen om å flytte, sa daværende konsernsjef Lepsøe om bakgrunnen for hjemflyttingen.
Familieeid
Westfal-Larsen-gruppen eies av familiene til Rolf Westfal-Larsen, søsteren Lillian Dinesen og deres avdøde bror Hans Peter Westfal-Larsen.
Rederiet har en flåte på 18 open hatch tørrlastskip. Den kommersielle driften av disse ivaretas av Saga Welco-poolen, som tilsammen teller over 50 slike fartøyer, hvorav de fleste kontrolleres av den japanske rederigruppen NYK Line.
I tillegg eier og driver gruppen åtte kjemikalie- og produkttankere. Denne delen av virksomheten har hele tiden vært basert i Bergen.
Konsernet er også engasjert i eiendom, varehandel og teknologi. Konsernspissen Navigation Co. hadde ved utgangen av 2018 en egenkapitalandel på 51,2 prosent av en totalbalanse på 7,2 milliarder kroner.
I 2018 fikk Skibsaktieselskapet Navigation Co. et underskudd på 5,9 millioner dollar, tilsvarende 56 millioner kroner etter onsdagens vekslingskurs. Det var en bedring fra 2017, da underskuddet var 161 millioner kroner.
2018-tallene inkluderte imidlertid en gevinst på 69 millioner kroner etter salget av to tørrbulkskip.