<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Fristende å utnytte dette vinduet

På kort tid har American Shipping Company og Stolt-Nielsen hentet vel 3,1 milliarder kroner i det norske obligasjonsmarkedet.

Publisert 18. juni 2020 kl. 20.37
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 326 ord
BYGD PÅ EGET VERFT: Alle de ti produkttankskipene i American Shipping Company-flåten er bygd på Philly Shipyard i Philadelphia, tidligere Aker Philadelphia Shipyard. De ble ferdigstilt i perioden 2007–2011. Foto: Philly Shipyard

Det Kjell Inge Røkke-dominerte produkttankrederiet American Shipping Company kutter renten med 1,5 prosentpoeng til 7,75 prosent i forbindelse med refinansieringen av selskapets eksisterende obligasjonslån som egentlig hadde forfall først i februar 2022.

– Nå får vi lengre løpetid og en mye lavere kupongrente. Da var det selvsagt fristende å utnytte dette vinduet, sier rederisjef Pål Lothe Magnussen til Finansavisen.

Det nye femårige obligasjonslånet lyder på 200 millioner dollar, tilsvarende 1,9 milliarder kroner. Over halvparten av kapitalen kommer fra norske investorer, resten er fordelt på markedene i London og New York.

– Optimal profil

Midt under coronakrisen i april refinansierte American Shipping Company 305 millioner dollar i bankgjeld. 

– Vi burde ha refinansiert obligasjonslånet i løpet av 9–12 måneder uansett, men valgte å gjøre det nå. I tillegg til at vi får en lengre løpetid bedrer vi kontantstrømmen fordi rentebelastningen blir mindre fremover, sier Magnussen.

Han mener kombinasjonen av bankgjeld og obligasjonslån gir den beste gjeldsstrukturen  og en optimal nedbetalingsprofil for rederiet.

– Vi kommer til å være i obligasjonsmarkedet i mange år fremover selv om beløpene nok vil gå ned etterhvert, sier han.

Produkttankrederiet, som har alle sine skip i det amerikanske Jones Act-markedet, betaler også løpende utbytte til eierne.

– Samtidig er vi opptatt av å ha en god kredittprofil så vi kan gå i markedet og låne penger, sier Magnussen.

1,25 mrd. til Stolt-Nielsen

Arctic Securities, Clarksons Platou Securities, Pareto Securities og SEB var tilretteleggere for lånet, mens Fearnley Securities og SpareBank 1 Markets bisto i prosessen.

FIKK BRA RESPONS: American Shipping Company-sjefen Pål Lothe Magnussen. Foto: Christer Teigen

American Shipping Company-aksjen ble torsdag formiddag omsatt for 25,90 kroner, opp 4 prosent i tidlig handel. Det gir rederiet en børsverdi på 1.569 millioner kroner. Siden årsskiftet er kursen ned 16,6 prosent.

Også Stolt-Nielsen har hentet penger i obligasjonsmarkedet. Tidligere i uken ble det klart at selskapet låner 1,25 milliarder kroner med en løpetid på tre år.

Det nye lånet er swappet til dollar med en rente på 5,19 prosent.

Tilretteleggere for Stolt-Nielsen var meglerhusene Danske Bank, DNB Markets, Nordea og Swedbank.