<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Henter penger til gigarabatt

Aksjekursen til kriserammede MPC Container Ships stupte på Oslo Børs tirsdag. Rederiets varslede emisjon gjøres til enorm rabatt.

Publisert 6. juli 2020
Oppdatert 7. juli 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 361 ord
HENTER PENGER: Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships.

Som varslet i et oppdatert refinansieringsforslag, vil containerrederiet MPC Container Ships hente 27,5 millioner dollar  - rundt 260 millioner kroner - i en rettet emisjon.

Etter børsens stengetid mandag gikk startskuddet for emisjonen som meglerne i DNB Markets og Pareto Securities har ansvaret for. Målgang er planlagt torsdag.

Tegningskursen på 1 krone var milevis under mandagens sluttkurs på 6,02 kroner.

Følgelig stupte aksjen tirsdag. Rett etter børsåpning var kursen halvert før den hentet seg inn igjen. Ved 15-tiden ble aksjen omsatt for vel 4 kroner.

Aksjonærer garanterer

Star Spike, CSI Beteiligungsgesellschaft og Pilgrim Global ICAV, som eier tilsammen 36 prosent av rederiet, har garantert for hele emisjonen.

Som motytelse får de en kommisjon på 4 prosent av det de garanterer for, utover det de blir tildelt i emisjonen. Kommisjonen gjøres opp i nye aksjer.

Nettoprovenyet skal blant annet gå til generelle selskapsformål og å styrke likviditeten i datterselskapet MPC Container Ships Invest, som har et utestående obligasjonslån på 200 millioner dollar. 20 av millionene fra emisjonen er øremerket det formålet.

Emisjonen var en forutsetning for at obligasjonseierne skulle gå med på lettelser i lånebetingelsene.

Konkursfare

Fredag 16. juni sendte MPC Container Ships ut innkallingen til et obligasjonseiermøte hvor det ble opplyst at rederiet risikerte å havne i en likviditetsskvis allerede denne måneden på grunn av covid-19 og den katastrofale effekten pandemien har hatt på containerfraktmarkedet.

«Uten en tilstrekkelig restrukturering av morselskapet og utsteder som påkrevd, kan det ikke utelukkes at det blir nødt til å gjennomføre brannsalg av skip og/eller begjære konkurs med uheldige effekter for alle interessenter», skrev selskapet i innkallingen.

Selskapets første forslag til refinansiering ble sablet ned av obligasjonseierne allerede før møtet, mens det nye forslaget som ble sendt ut torsdag ettermiddag ble godkjent fredag.

Ledelsen mener planen vil gi en «runway» i minst halvannet år og at det vil forbedre likviditen betydelig. Det samme mener Fearnley Securities.

«Det reviderte forslaget fjerner i stor grad avhengigheten av en bedring i ratene ved å tilføre inntil 42 millioner dollar i ny likviditet, mot 27 millioner dollar i det opprinnelige forslaget», skrev meglerhuset i en oppdatering fredag.