Okeanis Eco Tankers overrasket med saftig utbytte

Okeanis Eco Tankers tok markedet på sengen og utbetalte tre ganger mer enn ventet til aksjonærene etter andre kvartal.

VERY LARGE CASH CREATOR: «Nissos Santorini» er et av de åtte VLCC-skipene i Okeanis Eco Tankers-flåten. Skipet er på 319.000 dødvekttonn og ble levert fra byggeverftet i fjor sommer.  Foto: Okeanis Eco Tankers
Shipping

Etter at Oslo Børs-noterte Okeanis Eco Tankers omsider fikk start på utbyttemaskinen i første kvartal med en utbetaling på 0,50 dollar pr. aksje, ventet analytikerne et mer moderat utbytte for andre kvartal.

Spådommene om et utbytte på 0,25 dollar ble imidlertid gjort til skamme da Okeanis fredag annonserte at utbyttet blir tre ganger høyere; 0,75 dollar pr. aksje – totalt 24,3 millioner dollar.

Det tilsvarer omkring 66 prosent av rederiets nettoresultat på 37,1 millioner dollar.

Bedre enn guidet

Ikke bare overrasket Okeanis med utbyttet, tankrederiet leverte også bedre tall enn det selv guidet for kun én måned siden.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) beløp seg til 57 millioner dollar i andre kvartal. Da Okeanis ga en smakebit på rapporten i juli, tilsa imidlertid de foreløpige tallene EBITDA på inntil 54 millioner dollar.

Det sterkere resultatet skyldes høyere overskuddsdeling enn ventet, opplyses det.

I andre kvartal oppnådde VLCC-ene en snittrate på 59.700 dollar pr. dag, suezmaxene 52.900 dollar og aframaxskipene 28.000 dollar pr. dag.

Sterk kontraktsdekning

Så langt i tredje kvartal er 67 prosent av de tilgjengelige VLCC-spotdagene booket til 54.200 dollar pr. dag i snitt, mens 66 prosent av suezmaxdagene er booket til en daglig snittrate på 39.600 dollar.

For rederiets tre aframaxer er hele 89 prosent av kvartalet dekket til 19.700 dollar pr. dag.

Kun to av rederiets åtte VLCC-er er i spotmarkedet. Resten er på lange kontrakter.

I juli kunngjorde Okeanis treårige kontrakter med et ikke navngitt oljeselskap for to nye suezmaxer med oppstart etter levering fra verftet i september.

Da ble det også klart at rederiet har sikret finansiering til nybyggene gjennom en lånefasilitet på 103,2 millioner dollar med tre koreanske banker. To suezmaxer ble også refinansiert i løpet av kvartalet.

Siste ubytte på lenge?

Pareto Securities oppgraderte Okeanis-aksjen til kjøp torsdag, og hevet samtidig kursmålet fra 60 til 75 kroner.

Det var riktig avgjørelse, for fredag løftet aksjen seg med nær 5 prosent til 67 kroner. Aksjekursen er imidlertid fortsatt ned 30 prosent siden årsskiftet.

Clarksons Platou Securities har også en kjøpsanbefaling med et kursmål på 14 dollar, tilsvarende 126 kroner, mens konkurrentene i Fearnley Securities er mer avmålte med en hold-anbefaling og kursmål 55 kroner.

Enda mer avmålt er analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities, som har en salgsanbefaling.

Han høynet riktignok kursmålet med 3 kroner til 34 kroner etter utbytteoverraskelsen, men fremholder likevel at han ikke tror på flere utbytter før fjerde kvartal 2021.

Okeanis Eco Tankers

(Mill. USD)2. kv./202. kv./19
Driftsinntekter81,419,6
Driftsresultat46,63,8
Resultat etter skatt37,1-3,6
Resultat pr. aksje1,15-0,11
okeanis eco tankers
kvartalstall
utbytte
vlcc
suezmax
tankrederi
Nyheter
Shipping
Børs