<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SVAKERE RATER: Jinhui Shipping svekket inntjeningen ytterligere i 2. kvartal. Foto: Foto: ShipSpotting.com/Hansfair

Fortsatt krise for Jinhui

Nedturen fortsetter for Jinhui Shipping. Tap på aksjer, feilslåtte eiendomsinvesteringer, skyhøye lederlønninger og et svakt tørrlastmarked har sendt aksjen ned til nye bunnivåer.

Publisert 25. aug. 2020 kl. 20.36
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 294 ord

Fremleggelsen av første kvartalsresultatet til Jinhui Shipping den 30. mai kostet selskapets aksjonærer dyrt. Den gang falt aksjen med hele 9 prosent etter at det ble kjent at rederiet hadde tapt store penger på aksjer og på en feilslått eiendomsinvestering i Shanghai. 

Resultatet på bunnlinjen i første kvartal endte på nitriste minus 18,4 millioner dollar. Like ille gikk det ikke i andre kvartal. Resultatet på minus 5 millioner dollar sendte aksjen opp i overkant av 2 prosent tirsdag formiddag. 

Jinhui Shipping har imidlertid i likhet med børsens øvrige tørrlastrederier slitt tungt på Oslo Børs i år og er ned hele 34 prosent siden årsskiftet.

Jinhui Shipping and Transportation

 
(Mill. USD) 2.kv./20 2kv./19
Driftsinntekter 8,5 14
Driftsresultat −4,2 −0,1
Resultat −5,3 1,1

Store tap og høye lønninger

Det er imidlertid langt fra bare i 2020 at Jinhui Shipping-aksjen har fått juling på Oslo Børs. I løpet av de seneste to årene er aksjen ned hele 74 prosent. 

Store tap på valuta og derivater er en av årsakene til den elendige kursutviklingen. En annen er sannsynligvis de ekstremt høye lederlønningene. 

I 2019 mottok de to grunnleggerne av rederiet, brødrene Ng Siu Fai og Ng Kam Wah Thomas, lønn, bonus og andre innberetningspliktige ytelser på totalt 8,1 millioner dollar. Det tilsvarer hele 73 millioner kroner med dagens vekslingskurs og var en betydelig økning fra 2018, da de samlede godtgjørelsene til de to brødrene lå på 6,8 millioner dollar.

Svakt marked

Jinhui-aksjen har heller ikke fått drahjelp av tørrlastmarkedet de seneste årene. Inntjeningen i tørrlast har vært svak i flere år nå og markedet er blitt ytterligere svekket av av covid-19 i 2020. Timecharterinntekten pr. skip endte på 5.349 dollar pr. skip i første kvartal og den ble ytterligere svekket til 5.299 dollar dagen i andre kvartal. I samme periode i fjor lå t/c-inntjeningen på 8.934 dollar pr. dag.